SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, February 8, 2012

cuka nipah...

Salam....

Hari tu, masa saya gi kelas ... lecturer ada bg tau kitorang yg cuka nipah berkhasiat... kena makan ngan madu sama... bleh kurangkan banyak penyakit dan yg paling penting adalah mengurangkan kolesterol... so, ari tu balik kedah saya pun borong ler cuka nipah banyak2... utk diri sendiri dan kengkawan yg kirim..

Mula2 dulu x tau pun ader cuka nipah.. biasanyer tau air nira nipah jer... air nira nipah memang sedap, manis nyer mcm dibubuh gula... lebih sedap diminum sejuk2.. rasa2nyer ari tu ada update gambar air nira nipah ni.. tp x pe lah saya update lagi sekali yer..... kat bawah ni ler gambar air nira nipah....^__^


beli jer, terus minum... uuiisshh, sedap !!
Di bawah contoh cuka nipah dan harga sebotol anggaran dalam RM 2 - 3 sahaja.... Harga nya murah sebab saya beli terus dari kampung.....

dari kampung botolnya tak berlabel pun....
Mengikut blogger2 lain, antara khasiat cuka nipah:
  1. Boleh mengubati kencing manis
  2. Menurunkan tekanan darah tinggi
  3. Memecah batu karang
  4. Menurunkan kolestrol dan mengubati sakit jantung
  5. Melegakan sakit gout
  6. Boleh jugak mengubati penyakit migrain
  7. Mencegah obesiti
  8. Buasir
  9. Masalah usus
  10. Sembelit
  11. Membuang toksik dalam badan
  12. Menstabilkan kepanasan badan
  13. Penjagaan kulit dan kecantikan badan semulajadi.
Cara makan nya :-
Ambilkan satu sudu besar cuka nipah dicampur dengan satu sudu teh madu lebah asli dan minum dengan air suam, amalan dipercayai mampu mengubati penyakit seperti di atas.

Selamat mencuba......

5 comments:

  1. sodapnyaaaa,, mai sikit...perkongsian pun menarik,, nanti tulis lagi ya.. >> ustaah aishah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hu3... sorry, lambat reply... In Shaa Allah, biler saya berkelapangan, saya akan tulis lagi yer... tima kasih sebab sudi tinggalkan komen di sini....

      Delete
  2. assalam, sis mana ye nak cari cuka nipah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanyer cuka nipah ada di kampung2... macam saya berasal dari negeri kedah, so bila balik ke kampung... bleh jumpa cuka nipah ni di tepi2 jalan... :)

      Delete
  3. Boleh kasi alamat kat mana jual ni? No telefon dia orang kerr..

    ReplyDelete