SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Tuesday, October 14, 2014

resepi puding karamel yg sgt mudah...

As-salam....

Malam tadi tetiba rasa nak makan something.... tp x nak beli.... nak yg masak sendiri... lgpun mak ngah saya ader kat umah... jd, tetiba teringat nak buat puding karamel... jenis saya, saya suker masak dgn menggunakan barang2 yg mudah dicari dan senang dimasak....
Ok ler, terus ke bahan2 nyer yer...


Bahan A

1. Gula (setengah cawan)
2. Air (6 sudu besar)

Bahan B

1. Susu segar (500 ml)
2. Gula (setengah cawan)
3. Telur (5 biji)
4. Esen vanilla (1 sudu teh)
5. Margerin (sapu pada loyang)

Cara2 :-

Bahan A

1. Masukkan gula ke dalam periuk dan cairkan sehingga keperang2an.... 
2. Selepas itu, masukkan air secara perlahan2 dan kacau hingga tiada ketulan gula... 
3. Tuang ke dalam loyang yg telah disapu dengan margerin...

Bahan B

1. Pukul telur bersama esen vanilla selama 10 saat... jgn pukul terlalu kembang... 
2. Larutkan gula dan susu segar di atas api yang perlahan... jgn masak hingga menggelegak..... hanya setakat utk larutkan gula sahaja dan tuang ke dalam telur yg dipukul tadi... ratakan...
3. Tuang adunan ke dalam loyang yang berisi gula tadi dan kukus selama hampir 40 minit...
4. Setelah masak, keluarkan loyang dari bekas kukus.... sejukkan mengikut suhu bilik....
5. Telangkup adunan ke dalam pinggan leper atau dulang.... yg ni kena cepat2 sebab takut air gula tumpah... dan sejukkan dalam peti ais...
6. Setelah sejuk, siap utk dimakan... sedap memang sedap !!!

Selamat Mencuba.... Sekian....



No comments:

Post a Comment