SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Saturday, December 14, 2013

'jangan tinggalkan saya'

As-salam..

Andai tiada lagi maaf buat saya di hati awak, saya faham... saya tau, saya selalu mencipta ketegangan dan kemarahan pada diri awak... saya terlampau jauh berfikir... tu yg kdg2 sampai naik darah tinggi saya... saya nak awak tau, saya buat ni sebab saya tak nak awak buntu kerana saya... saya x nak kehadiran saya dalam hidup awak, menyusahkan awak... sebab saya x suker jadi pompuan yg terlalu bergantung pd lelaki...

Biler saya mengalah, saya cuba untuk melepaskan diri dari 'situasi' itu tanpa memikirkan perasaan awak... sebab saya tak tau setakat mana rasa sayang awak pd saya... tp biler awak pandang muka saya dan ckp  'jgn tinggalkan saya' dgn raut wajah sugul... saya pejam mata rapat2 menahan esak dalam hati... sejujurnyer hati saya sebak... saya tak mampu meninggalkan awak sebab hati awak ada dalam hati saya... bersatu atas dasar rasa kasih dan sayang...

Saya memang suka seksa jiwa saya... saya cuba utk buat 'sesuatu' sedangkan hati saya x pernah membenarkan perkara tu berlaku... dan yg mampu saya buat adalah menangis... hanya tangisan yg mampu menggambarkan bahawa awak sgt bermakna dalam hati saya... dan saya tak mampu biler awak tiada di sisi saya...

Tolong jgn mengandaikan saya telah temui pengganti diri awak sedangkan saya tak pernah membenarkan org lain hadir dalam hati saya.... hanya awak seorang saja... saya juga takut andai tgn saya terlepas dari 'genggaman' awak, saya mungkin akan dibaham oleh 'buaya2' yg menanti masa utk menerkam dalam tanpa saya sedar.... saya perlukan awak dan saya tau, awak juga perlukan saya utk kiter saling melengkapi kekurangan dan kelebihan yg ader dalam diri kiter...

Sebagaimana awak meminta saya agar jgn tinggalkan awak dan saya juga mohon pada awak.... 'jgn tinggalkan saya'...

Sekian..

Wednesday, December 11, 2013

rasa ini membunuh ku...

As-salam..

Sumpah, hati saya tak menentu.... hati saya sedikit goyang... rasa tu dtg lagi !!! rasa yang mampu membunuh hati saya.... saya tak kuat utk tempuh dan saya tak mampu.... saya selalu cuba sembunyikan perasaan saya di sebalik senyuman...

Andai bleh patah balik masa ke belakang, banyak benda yg saya nak buat.... tp saya tau, setiap jalan yg saya pilih... saya perlu teruskan.... saya jadi makin takut dgn org2 disekeliling... x mampu mengandai sama ada org tu jujur atau mengambil kesempatan atas diri saya.... perlu ke saya meneruskan hidup saya sendirian...

Setiap kali rasa itu ada, saya diam dan cuba lempar jauh2 segala perasaan yg mengganggu.... tp sejujurnya saya tak mampu... maafkan saya andai satu hari nanti saya mengalah lagi akan keadaan ini... mengalah utk kali yg terakhir.... saya tak mampu melawan arus yg dtg dalam bermacam2 arah... saya tak kuat mana.. percayalah...

Saya hanya mampu berserah pada Allah... agar sentiasa diberikan kesabaran dan ketabahan utk hidup saya ini... andai satu hari nanti, saya jatuh dan rebah... tolong jgn hulurkan tgn lagi... biarlah saya bersihkan luka tu sendiri dan merangkak utk bangun tanpa berpaut pd sesiapa...

Hati saya tak mudah dimiliki dan bukan mudah juga saya memberikannyer pada org lain.... tp andai terjadi sesuatu, ini adalah sebab 'rasa' ini... bukan atas sebab lain.... maafkan saya sbb rasa ini benar2 membunuhku...

Sekian..

Saturday, November 23, 2013

terima kasih..

As-salam...

Awak..... saya tak tau kenapa, mengapa, bagaimana dan apa yg ader dalam hati saya... cuma satu perkataan jer yg saya nak ckp 'terima kasih'.... dan firstly, terima kasih ya Allah..... memberikan satu pertemuan yg sgt bermakna dalam hidup saya... walaupun 'jalan cerita' itu saya belum nampak tp sesungguhnyer saya bersyukur... dan terima kasih buat awak....

Terima kasih.... sebab awak menjaga saya sebagaimana ibubapa saya menjaga saya... awak 'pelindung' di masa saya takut dgn keadaan sekeliling saya... awak menjaga hati saya dengan penuh rasa kasih... hingga terkadang saya tau, awak terpaksa korbankan atau rendahkan 'ego' awak demi kedegilan yg ader dalam diri saya....

Terima kasih.... sebab awak x pernah jemu utk selalu ada pada masa susah dan senang saya... saya ni jenis susah nak suka kat org.. tp kalau saya dah suka, saya memang dah tak pandang org lain... saya memang jenis macam ni... mcm mana saya pernah 'tolak' awak dulu hinggalah saya dah tak mampu menolak lagi... saya melihat kepada kesungguhan... dan awak tak pernah penat untuk cuba dan mencuba bertakhta di hati saya...

Terima kasih.... sebab awak mendidik saya... mengajar saya erti ketabahan.... selain keluarga, saudara mara, dan rakan2, awak juga menjadi tulang belakang saya untuk berdiri teguh... awak tak pernah berhenti menasihati saya walaupun kedegilan saya tahap maksima tapi awak berjaya memecahkan 'kedegilan' ni dgn cara awak... saya mengaku, saya memang degil... saya suka buat hal saya sendiri... tp awak mengajar saya untuk belajar bercerita dari memendam segala 'rasa' yg ader dalam hati....

Terima kasih.... sebab selalu ckp lembut2 ngan saya.... walaupun kdg2 saya suka sakitkan hati awak ngan kata2 berbisa saya.... awak x pernah tinggi suara.... biler saya tgh marah, awak selalu biarkan saya dulu... awak biarkan kemarahan saya hilang dulu, baru awak call dan tanya sebab2 nyer.... saya mengaku biler saya marah, saya memang suker mendiamkan diri.... tp lepas tu, ok jer... sorry, part ni memang saya tgh cuba kawal...

Terima kasih.... sebab selalu hulurkan tgn biler saya rasa 'down' sgt... dan x pernah membiarkan saya keseorangan menangani masalah... awak akan sama2 memandu arah tuju saya... mendengar dan menasihati saya tanpa jemu.... menjadikan saya kawan, sahabat dan lawan gaduh.... saya suker dan bahagia dengan semua keadaan ni selagi awak ader ngan saya...

Terima kasih...  atas segala keikhlasan yg awak bagi pada saya yg mungkin tak nampak di mata org lain... saya yg kenal siapa awak, hati awak dan di sebalik diri awak... saya terima seadanya awak sebagaimana awak terima seadanya saya....

Sekian....


Friday, November 22, 2013

hari lahir permata hati saya....

As-salam...

Lama x menulis... hu3... rindu sgt !! just nak share citer masa celebrate birthday anak2 saya... As usual, every year saya mesti sambut... sebab nyer, hari jadi Syafiq jatuh pd 11/09 dan Syafiqa pula pd 30/10... so, cari punyer cari tarikh yg sesuai, saya decide utk buat pd 03/11/2013.

Pada mulanyer mmg nak buat kat umah jer... senang skit... tp memandangkan kenalan2 saya dan kenalan keluarga ramai, so kami decide nak buat kat dewan jer... nak sambut sekali majlis cukur jambul buat anak kakak saya, Muhammad Zikri Haziq....

Alhamdulillah, semua perancangan berjalan seperti yang dirancang... syukur sgt sbb dibantu oleh mak, adik2 dan efa (adik ipar) serta saudara-mara yg sedia meringankan tulang demi memastikan majlis ni berjalan ngan lancar... tima kasih banyak2... hanya Allah dapat balas segala jasa baik semua... saya sentiasa nakkan yg terbaik wat anak2 saya... biarlah saya terpaksa berhutang sekalipun, janji anak2 saya gembira.... tu je yg saya dapat buat sbg ganti masa2 yg tertinggal ngan mereka...

Sejujurnya, memang penat sgt sbb hari sebelum majlis ni, saya ditugaskan untuk menjadi penyambut tetamu di majlis cukur jambul anak kepada bos saya.... kaki dah x terasa jejak dah... tp saya kuatkan dan gagahkan diri demi menjadikan majlis ini sempurna.... yg penting, saya puas... walaupun terkadang berselisih pendapat ngan mak.... saya ni jenis yg mementingkan kesempurnaan walaupun majlis ni x sempurna mana tp seseungguhnya saya puas....

Dibawah ni ader gambar2 sepanjang majlis ni berlangsung... jom saksikan.... ^__~




















Sekian.....

Friday, October 18, 2013

tinggalkan segala persoalan....

As-salam....

Lama x menulis dalam blog kesayangan saya ni.... maklum ler internet di area umah ni mengong skit...hu3.. tu yg x de mood nak menulis.... sambil2 layan lagu2 cinta ni, sambil2 meluangkan masa menulis.... hope, dapat menulis dgn baik dgn suasana yg agak baik....

Saya tau, ramai yg mula bertanyakan berbagai persoalan pada saya.... utk tau, siapa di hati saya... sbb saya suka post kata2 dan lagu2 cinta kat fb... he3... tau ler jenis saya ni, penuh ngan rasa jiwang... dan yg paling saya perasan, tiap kali deringan hp saya, semua mata tertumpu pada nama yg tertera di hp saya.... bukan x nak share pd sesaper tp biarkanlah segala persoalan itu hanya yg bermain di fikiran sajer.... saya lebih suker begini... menikmati kehidupan peribadi saya dgn sendiri dan tenang tanpa persoalan2 yg mungkin akan mengganggu saya....


Mohon maaf... saya berhak atas hidup saya... 'kebahagiaan' itu saya yg rasa... saya yg membenarkan 'rasa' itu ader dalam hati... siapa pun 'dia', saya terima dgn tangan terbuka.... putih, hitam, tinggi atau rendah... saya x pernah meletakkan syarat... saya rasa, dari zaman anak dara lg saya x pernah meletakkan sebarang syarat... sebab, saya sedar siapa diri saya, bukan mudah menjadi 'wanita' seperti saya... tolong tinggalkan segala persoalan yg ader.... saya tenang dgn cara saya begini...jgn berkecil hati andai jawapan yg saya berikan tidak langsung menepati soalan....

Hati, cuma ader satu..... dan hanya ader satu 'lelaki' dalam hati saya... dan lelaki itu adalah 'dia'... saya x mampu menolak biler melihat kesungguhan dia... dalam menjaga peribadi saya, menjaga aurat saya, menjaga tingkahlaku saya dan sentiasa menjadikan saya 'wanita' yang sentiasa memperbaiki kelemahan yg kurang di sana sini.... saya tau, kiter perlu berubah kerana Allah tetapi 'dia' membantu utk saya berubah.... saya perlukan sokongan.... terima kasih, Ya Allah...

Andai segala persoalan yg bermain di fikiran, 'kenapa saya memilih dia'... jawapan nya mudah, Allah yg mengaturkan pertemuan indah ini dan Allah jua yg merencanakan jalan cerita ini.... andai di hujung cerita ini terdapat masalah, ia adalah dari diri kami sendiri... sejujurnya saya tidak langsung memandang wang ringgit mahupun kebendaan... yg saya pandang adalah kasih syg dan kesungguhan utk menjaga saya...

Saya tau, 'dia' akan baca blog saya ni... dan 'dia' sentiasa 'mencuri' masa utk mengetahui semua kisah hidup saya.... satu yg ingin saya ucap, terima kasih kerana menghadiahkan saya 'kasih syg' ini... memberikan 'senyuman' ini... menggembirakan 'hati' saya... menjadi 'bahu' dan 'dahan' utk saya berpaut dan menjadikan saya wanita sempurna yg bertuah kerana memiliki kamu... terima kasih.... :)

Sekian......

Monday, September 9, 2013

'Apam Aper Ntah'..... bleh cenggitu??

As-salam....

Ari tu, along ader request suruh buat mihun goreng tom yam utk dibawa ke office.... ader jamuan kata nyer.... suker benor deme makan mihun goreng tom yam.... he3... x pe la, selera masing2 kan....

Hati saya pun terdetik nak bagi sesuatu kat jamuan tu... ye la, tempat keje lama yg rata2 adalah kawan2 saya... mula2 ingat nak wat kek coklat kukus, tp x sempat plak..... ye la, dah dekat pukul 10.00 malam dah.... pikir punya pikir dan melihat pd bahan2 yg ader.... maka terfikir ler, apam pelangi ni....

Bahan-bahan yg mudah..... sorry, kali ni x de gambar satu persatu sbb nak kejar masa.... so, bagi gambar yg dah siap jer....

Bahan-bahan :-

1. 2 sudu ovellete (bhn yg mmg sedia ada dlm almari..)
2. 300 gm tepung gandum
3. 200 gm gula
4. 4 biji telur
5. Santan kotak (200 ml)
6. 1 sudu teh esen vanilla
7. 1 sudu teh baking powder
8. Pewarna

Cara-cara membuat nyer :-

1. Pukul telur, gula dan ovellete sampai betul2 kembang..
2. Masukkan santan dan esen vanilla dan kacau hingga sebati.
3. Masukkan tepung gandum dan baking powder yg diayak bersama dan kacau
4. Bahagikan kepada 3 bahagian dan warnakan mengikut kesukaan anda...
5. Untuk makluman, ia juga bleh buat di dalam loyang tp saya suka wat dalam 'cup' ni.... nampak omey angat !! he3....
6. Kukus selama 5 minit (sekiranya dalam 'cup') dan lebih kurang 30 minit bagi yg dalam loyang....

Sejujurnya, masa saya wat apam ni..... saya agak2 jer tepung dan gula sbb saya x de penimbang.... ntah berapa kali saya baca 'bismillah', berdoa agar tak terlalu manis dan tak keras ler kuih saya ni.... tp tu ler, kalau hati ikhlas, In Sha Allah... Allah bantu....

Lagi satu, isi tepung tersebut dlm 'cup' tu sebanyak 3/4 'cup' tersebut sbb kuih ni x naik banyak sgt..... tp confirm !! mmg lembut.... percayalah saya..... he3...

Ok ler, selamat mencuba kengkawan semua..... ader ilmu, kiter share2 lah yer.... x baik kedekut ilmu... ye tak???

Sekian, wassalam..... ^__~

Wednesday, August 28, 2013

Paprik campur..... :)

As-salam....

He3..... patutnyer resepi ni ditulis untuk adik ipar saya ..... siap pm saya di inbox FB sbb nak resepi paprik ni... sorry dear, terlupa sgt !! yg gelak nyer, dia ckp nak resepi paprik kak ngah yg 'marvellous' tu.... x de la sedap mana pun.... kalau cukup bahan2, maka jadi ler paprik tu.... dan yg paling penting, masaklah dgn seikhlas hati..... In Sha Allah, sedaplah ia.....

So, saya x nak membebel pepagi ni.... kita teruskan pada bahan2 nyer lah yer.....

Bahan2 :-

Udang (buang kepala)
Sotong (potong kecil)
Ayam (potong kecil)
Cili kering (agak2.... rebus dulu tau !!) *
Halia *
Bawang besar (2 biji & 1 biji dihiris kasar) *
Bawang kecil (3 ulas) *
Cili api (5 tangkai & 3 tangkai dihiris) *
Serai ( 3 btg - diketuk )
Daun Limau Purut ( dikoyak2 )
Sos tiram (2 sudu)
Sos cili (1 sudu)
Kicap
Air Asam Jawa
Lobak merah
Bunga kobis
Kacang panjang / buncis
Putik Jagung
Garam
Gula
Ajinomoto

( *blender)

Cara memasak :-

1. Tumis bahan2 yg diblender dan serai hingga terbit minyak....
2. Then, masukkan udang, sotong, ayam, air asam jawa, daun limau, sos tiram, sos cili dan kicap....
3. Bubuh garam, gula dan sedikit ajinomoto..
4. Selepas rasa menepati citarasa dan bahan2 mentah telah masak, masukkan sayur-sayuran tersebut...
5. Hidangkan..

Senang dan mudah kan.... cuba ler.. 'Selamat Mencuba'....

Sekian..... ^__~

andai hatiku bersuara.....



As-salam.....

Berulangkali saya hayati lirik lagu ni..... petikan gitar ini betul2 membuatkan hati saya sebak dan tersentuh.... seperti kata2 yg lahir dari hati kecil saya.... saya x mampu nak tulis aper2... lagu ni dah menceritakan segala nyer..... hayati dan fahami setiap bait kata2 dlm lagu ni.....

Sekian...

Daging Masak Hitam - cara saya ler....


As-salam....
Idea resepi banyak sebenarnyer nak ditulis dan dishare utk pembaca semua.... tp biasa ler... tiap kali nak masak, tiap kali tu ler nak amik gambar.... mak sampai dah bising2 dah... mak ckp 'hai, nak masak pun nak tangkap gambar??' hu3.... padahal kiter nak share resepi.....

Sejujurnyer saya memang minat ngan daging masak hitam...dulu, masa ayah sihat x sempat nak belajar cara ayah.... almaklumlah, ayah tukang masak kenduri kawin dulu.... so, cari ler resepi yg betul2 bleh ikut.... dan alhamdulillah, first trial terus menjadi....

Di bawah ni, bahan2 utk buat daging masak hitam... In Sha Allah, mesti menjadi punya sebab saya dah berulangkali buat dan alhamdulillah menjadi..... dan disebabkan brg2 utk membuatnya juga mudah dicari.... jadi saya share ler ngan kengkawan.....

Bahan2
1 kg daging (dipotong kecil sedikit) 3 ulas bwg merah (di hiris) 2 ulas bwg putih (di hiris) 3 kuntum bunga lawang 2 inci kulit kayu manis 1/2 cawan kicap pekat air asam jawa secukupnya garam secukup rasa Minyak masak untuk menumis
Bahan Kisar 
4 biji bwg besar 3 inci halia 4 ulas bwg putih 20 biji cili kering - letak hanya 2 sb cili kering siap blender 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil ketumbar - tambah
Cara memasak :-
1. Panaskan minyak masak. Tumis bahan2 hirisan, bunga lawang dan kulit kayu manis hingga wangi.
2. Masukkan bahan2 yg dikisar... tumis hingga garing dan terbit minyak. 3. Masukkan daging dan air secukupnya.... masak sehingga daging empuk.
4. Masukkan kicap pekat, air asam jawa dan garam secukup rasa.... bleh tambah ajinomoto, jika suka.
5. Biar kuah agak pekat dan secukup rasa. Bila daging cukup empuk bolehlah hidangkan. (sekiranya daging tak cukup empuk... boleh tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kuah agak kering)

Gambar tu bukti saya dah masak... tp gambar pertama tu, belum dikeringkan lagi.... perlu kering sedikit lagi.... jgn takut untuk mencuba yer !!! percaya pada diri sendiri dan percaya pada resepi saya.... he3... 'Selamat Mencuba'....

Sekian..... ^__~

Thursday, August 15, 2013

kisah ayah....

As-salam....

Lama rasanyer tak menulis... duduk2 tadi, tetiba terdetik nak citer pasal ayah... bukan sebab hari bapa mahupun aper... cuma tetiba rasa nak bercerita... kalau korang sudi baca, bacalah yer.... he3.... mungkin bukan kisah menarik utk dibaca cuma sekadar bercerita....

Ayah..... memang garang dan tegas !! x de saper berani melawan ckp ayah.... tp ayah bukan jenis terus marah... ayah perhati dulu, tp biler dah agak2 melampau tu yg naik hangin ayah tu... teringat masa zaman anak dara, ayah minta saya buatkan kopi utk dia (ayah mmg suker air kopi saya... x caya, tanya mak...) tp disebabkan saya leka tgk tv, saya ckp 'jap yer, ayah'.... ayah suruh lg... saya masih bg jawapan yg sama.... masuk kali ke-3, saya terus buat dan letakkan air kopi tu atas meja bersebelahan ngan ayah... ayah terus tepis cawan tersebut hingga mengenai dinding dan pecah.... memang terkejut masa tu.... terus ayah ckp 'lain kali, kalau ayah suruh jgn nak nanti2 kejap'... lepas dari peristiwa tu, ayah suruh jer terus gi buat.... ha3... tau takut !!

Tp disebabkan kegarangan dan ketegasan ayah ni ler yg menjadikan saya dan along, anak pompuan yg terdidik di zaman remaja... ayah x benarkan langsung saya dan along berpeleseran bersama kengkawan... mungkin bimbang akan keselamatan kitorang.... sejujurnya, ayah memang sayangkan anak pompuan.... dan yg paling pasti, ayah selalu tau dalam taste saya berpakaian.... selalu nyer pilihan ayah x pernah mengecewakan saya.... tp tu ler, perangai ayah ader turun skit kat saya.... cam ner tu??? saya akui, saya garang dan tegas ngan anak2... kdg2 tu, saya dah jadi mcm tarzan..... tp saya akui, dlm masa yg sama saya seorang yg penyayang.... mungkin sebab terdidik dari kecil dengan suasana mcm tu...

Dulu... ayah seorang peniaga petai di Chow Kit... ayah ader kedai sendiri.... sebut je nama Pak Teh, saper yg x kenal.... ceh, macam gangster ler plak... hu3... ayah org tgh di antara pembekal petai ngan peniaga.... ayah bukan berniaga skit2... jenis yg satu lori tu... ayah amik terus petai dari org asli di perak... masa tu, kitorang adik beradik agak mewah... duit ayah berkepuk2 dalam poket... org berniaga kan... dulu meniaga, semua pakai tunai.... so, agak takut gak ler tgk ayah bawak duit banyak dalam poket....

Tapi skang..... ayah dah kena strok (sebelah kanan) sejak saya berumur 16 tahun..... so, skang ni dah hampir 15 tahun tahun dah... kesian tgk keadaan ayah... bukan x pernah berubat... duit simpanan abis utk berubat ayah jer.... jadi sejak tu, kami sekeluarga tidak semewah dulu tp cukup ler utk perbelanjaan bulanan berkat dari duit sewa kedai ayah di Chow Kit.... Alhamdulillah, kami dibesarkan dari duit sewa tersebut.... ayah bleh berjalan sendiri tp agak perlahan... jadi, untuk memudahkan kami membelikan welchair untuk ayah supaya mudah ke mana2......

Kdg2 kesian tgk ayah sbb ayah ader masalah biler makan.... ayah akan cepat tersedak dan batuk tanpa henti..... tu yg kadang2 sukar utk bawa ayah makan di luar kerana bimbang mengganggu org lain untuk menjamu selera..... pernah sekali tu, bangsa lain makan di sebelah meja kami sekeluarga.... didengarnyer ayah tersedak dan batuk tanpa henti, terus diangkatnyer pinggan dan beralih ke meja lain.... honestly, saya marah pada bangsa tersebut tp aper daya saya.... sebab tu mak selalu bekalkan kain tuala di poket ayah agar biler ayah batuk @ tersedak, ayah akan menutup mulut ngan tuala tersebut.... tp tau ler, org lelaki kan?? baik batuk, bersin, bercakap... mana pernah perlahan.... hu3.... x pe la, org lain tgh sihat, tgh kuat lagi... pandang sebelah mata jer la pada ayah.... Allah Maha Berkuasa... takut jadi hukum karma...

Biler ader kawan ofis yg memuji saya kerana sering bawa ayah dan mak kuar, saya terkejut sebenarnyer.... katanya 'bagus awak ni sebab rajin bawak mak ayah kuar berjalan'...... mungkin sebab saya selalu upload gambar keluarga tiapkali kami sekeluarga kuar gi mana2 dlm FB... ye la, 5 hari mereka2 ni terperuk dalam umah masa kiter kuar bekerja... cuba kita ni?? mau jadi cacing kepanasan dibuat nyer.... he3...

Aper pun, sayangi mereka selagi mereka masih ader di bumi Allah ni... belajar menghargai tiap saat yg ader.... setiap masa tu kan 'kenangan'.... jgn dah hilang depan mata, baru nak menyesal.... pada ayah, moga ayah tabah mengharungi hidup ni walaupun ayah kena strok.... sbb setiap yg terjadi, ada hikmah nyer.... dan saya dah mula nampak 'hikmah' itu..... Alhamdulillah..... :)

Sekian......

Friday, August 2, 2013

biler raya....

As-salam....

Sedar tak sedar, hari raya dah nak dekat dah.... tahun ke-2 saya meraikan bersama anak2 kesayangan..... saya semakin terbuka dan tidak memikirkan hari2 yg lepas... syukur Alhamdulillah, Allah beri kekuatan dan kesabaran yg tinggi pada saya.... dah x nak dgr citer2 sedih sbb dah mood raya ni.... tp tu la, biler raya jer.... :(

Seperti hari raya tahun lepas, tahun ni kejadian yg sama juga terjadi... dia melepas 'tanggungjawab' ke atas bahu saya lg.... utk memikirkan dan mencari sendiri keperluan anak2 biler raya menjelang... tp disebabkan teringat pesan mak, 'anak ni, ader rezeki masing2', saya diamkan dan beralah... moga2 dia 'senang' buat kami anak beranak mcm ni.... dan alhamdulillah, saya dapat menyediakan keperluan mereka terdaya yg saya mampu.... dan ditambah dari pemberian adik2 dan ipar duai... tima kasih sgt2 !! moga2, Allah melimpahkan rezeki yg tak terhingga buat kalian.... hari raya, kegembiraan utk anak2.... keperluan anak2 diutamakan... saya seperti biasa jer...

Biler mengenangkan pagi raya nanti, saya teringat tahun lepas.... kanak2 seusia Syafiq dibawa oleh ayah masing2 ke masjid utk sembahyang raya.... itu sebenarnya 'tanggungjawab' seorang ayah kepada anak lelaki... tp di mana 'dia'?? jgn biarkan hati anak kecil itu merasai 'kekurangan' itu.... anak kecil ni x bersalah.... tolong jgn cipta 'jurang' itu.... jurang yg akan menjarakkan hubungan seorang anak.... anak kecil ini perlukan 'kawan lelaki' utk membesar bersama....

Tetiba teringat pesanan 'dia' pada si anak.... yg 'dia' x bleh beraya ngan anak2 tahun ni... motif?? saya cuba bertolak ansur sekiranya anak2 diambil mengikut giliran ... tahun ni beraya dgn saya... tahun depan beraya dgn dia...(walau hakikatnya saya tak mampu beraya tanpa anak2 di sisi saya).... tp biler dia dah awal2 ckp mcm tu pd Syafiq, tergambar muka kecewa syafiq.... dia x pernah tau biler anak menangis, dia x pernah tau biler anak sakit, dia x pernah tau biler anak perlukan 'dia'... dan dia x kan pernah amik tau..... x pe lah, selagi  saya bernyawa di muka bumi Allah ni... saya cuba beri yg terbaik buat anak2.... biarlah saya yg menjadi 'bapa' mereka.....

In Sha Allah, saya akan pastikan anak2 bergembira pada hari raya nanti seperti tahun lepas.... kegembiraan mereka adalah kebahagiaan saya.... saya nak, mereka juga bangkit dan kuat seperti saya.... belajar utk menerima keadaan sekeliling yg mungkin akan menyekat atau menghimpit perasaan mereka....

Aper pun jadi, biarkanlah ianya terjadi.... yg penting, kiter nak happy2 sambut raya ni kan?? so, bergembiralah seikhlasnyer....

Ok lah.... sekian...

* Allah dgr doa saya dan bukakan pintu hati dia utk belikan skit kelengkapan anak2.....

Tuesday, July 23, 2013

teka teki....

As-salam....

Blog ni adalah milik saya.... saya berhak untuk menulis aper saja... saya jadikan blog ni sbg tempat untuk saya luahkan rasa, luahkan marah, luahkan cerita yg ader di sekeliling saya.... saya tau, mungkin ader yg mengikuti blog saya ni... dan mungkin juga ader yg berminat untuk mengetahui kisah hidup saya... saya akui, saya seorang yg jujur dan berterus terang tetapi keadaan sekeliling memaksa saya untuk menutup segala cerita dan kisah saya....

Saya suka menulis... ye la, kadang2 kata2 dari mulut x sama macam kiter menulis.... saya sekadar meluahkannya dalam bentuk tulisan... baca dan fahami aper yg bermain dalam akal, fikiran dan hati saya... saya bukan ingin membuka pekung di dada tp sekadar berkongsi rentetan hidup saya... maafkan saya andai selama ni penulisan saya mungkin mengaibkan dan menjatuhkan airmuka sesiapa... maafkan saya.. saya x sengaja...

Saya tau, ader yg mula berteka teki dengan cerita2 dari blog saya.... siapa pun 'dia', biarlah ia terus2an menjadi teka teki... mungkin juga tekaan kalian betul dan mungkin juga tekaan kalian salah... siapa pun 'dia', ketahuilah 'dia' kebahagiaan saya selain anak2 dan keluarga saya... tp maaf, saya takkan sesekali buka mulut... tolong hormati saya.... ini cerita hidup saya... yg saya sendiri tidak tau di mana penghujung ceritanya.... saya juga manusia biasa... tak terlepas dari 'rasa' ini... izinkan saya untuk merasa bahagia walaupun di celah2 derita.... saya bahagia begini....

Doakan kebahagiaan saya.... saya tak pernah minta lebih... tu jer !! saya minta, jgn biarkan senyuman yg terukir di wajah ini hilang.... senyuman yang lahir dari hati yang bahagia.... ini 'kebahagiaan' saya... biarkan saya begini.... saya juga berhak utk rasa bahagia..... tima kasih andai kalian memahami saya... ketahuilah, saya tak pernah meminta, menagih dan merampas utk 'rasa' ini.... ia dtg tanpa sedar... walau kita lari, walau kita tepis sekalipun... ia tetap singgah dalam hati... saya percaya pada takdir... takdir yg Allah beri pada saya....

Banyak yg saya cuba perbaiki... 'kesilapan' yg pernah saya buat dulu.... dan berkali2 saya mohon pada Allah, agar ini juga bukan 'kesilapan' dari saya.... saya x pernah lupa memanjatkan doa andai 'dia' jodoh saya, maka dekatkalah dia kepada saya, dan kalau bukan, jauhkanlah 'dia' dari saya.... tp sejujurnya, 'keputusan' tu bukan dalam waktu terdekat ni... saya masih lagi muhasabah diri, mencari sisa2 kekuatan utk berdiri sendiri.... tp percayalah, wanita yg lemah mcm saya perlukan satu 'sokongan' untuk bangkit semula....

Orang yg pernah menempuh 'keadaan' saya ini akan tau aper yg saya rasa... aper yg saya alami... saya masih saya yg dulu... cuma mungkin lebih banyak mendiamkan diri... bimbang andai kata2 saya disalaherti... satu benda yg selalu ader dalam hati saya, 'kebahagiaan' bukan dari org lain tp dari diri kiter sendiri.... so, biarkanlah saya begini....

Sekian....

Monday, July 22, 2013

biler orang tanya....

As-salam....

He3... tetiba teringat pertanyaan dari seseorang yg agak rapat ngan saya semalam.... aper ciri2 lelaki yg saya suker?? Saya sebenarnyer x pernah terfikir pun utk meletakkan ciri2 yg saya nak pada seorang lelaki.... saya sedar, siapa saya utk menetapkan kriteria yg saya nak..... cuma, ader ler skit2 yg saya letakkan syarat utk ader dalam hati saya.... hu3... ^__~

Pertama.... saya nak lelaki yg boleh jadi imam utk solat saya.... saya akui, saya sedikit jahil... tp bimbinglah saya ke jalan Allah.... pandu arah tuju hidup saya.... kalau dia pun jahil tetapi berkeinginan utk berubah, x pe.... kiter sama2 saling membantu utk beriringan mencari keredhaan Allah.... org lelaki yg menjaga solat ni, biler kiter tgk muker dia..... hati mcm sejuk jer.... rasa tenang jer... x puas tgk muker dia..... mungkin kesan dari air wuduk....

Sejujurnya saya mengaku, saya seorang yg manja.... memang nampak mcm ganas, suara kuat2... konon mcm gangster tp hati saya memang lembut.... org ckp, hati mcm agar2... hu3... mcm kata kawan saya, saya ni kuat mkn kerang... katanya, org yg kuat mkn kerang ni hati 'kecik'... ye kot?? saya berselindung di sebalik perangai giler2 saya ni... sebenarnyer saya akan jadi 'sebaliknyer' biler saya bersama dgn org yg saya cinta... jd biler manja ni, saya nak ler org yg memanjakan saya... bercakap lembut ngan saya... saya x suker lelaki yg suker meninggikan suara sbb hati saya cepat marah biler tinggi2 suara ni.... org manja ni, kena cakap lembut2.... he3...

Saya sukakan kejujuran.... itu teras pada sesuatu perhubungan... aper pun, perlu jujur ngan saya... saya akui, saya suker org berterus terang.... tolong fahamkan dan jelaskan pd saya biler si dia perlu buat sesuatu yg saya x suker... saya cuba akan faham... sbb saya x nak salah faham timbul biler saya x dapat 'jawapan' yg saya cari..... biler saya mula jujur, tolong hargai kejujuran saya.... ckp pun, straight to the point... x perlu kias2....

Dulu.... saya geli ngan lelaki romantik... serius !! meremang bulu tgn biler tgk lelaki yg romantik2 ni... tp skang saya nak lelaki romantik ler plak... hadoooiiii.... mungkin sbb saya pun romantik gak kot... hu3.. (perasan nyer... ) seronok sebenarnyer biler tgk lelaki romantik ni... perangai pun mcm 'sweet2' jer.... tp saya x nak ler yg 24 jam romantik jer.... lemas plak !! sekali sekala, ok ler... takut 'value' romantik tu dah x de.... so sbg pompuan romantik mcm saya, saya sgt menghargai setiap yg terjadi dlm hubungan.... dan saya cuba jadi yg terbaik....

Saya suker lelaki yg penyayang kpd kanak2.... ye la, saya kan ader 2 org anak.... budak2 akan cepat suker pd org yg penyayang.... org yg penyayang ni, kiter bleh nampak ngan mata kasar... biler dia tau menghargai kanak2, dia juga tau menghargai saya...... saya memang seorang yg mementingkan kasih syg.... sbb keluarga besar saya adalah keluarga yg sarat dgn kasih syg.... sbb tu saya terdidik mcm ni....

Honestly, saya x suker lelaki yg muda dari saya... x tau ler kenapa... mungkin sbb lelaki muda x matang... jadi kalau bleh, biarlah umur lebih skit dari saya.... tp x nak terlalu tua... nanti saya nampak tua plak... ha3.. bleh cenggitu....

Sejujurnya saya tak cerewet..... ye la, biler dah suka semua pun indah2 jer.... saya terima rasa cinta ini dari Allah.... cuma satu yg saya berharap sangat..... hargai saya !! cintai saya !! sayangi saya !! tu jer.... he3... ok la, bye....

Sekian..... ^__~

Friday, July 12, 2013

silent lover.....

As-salam.....

Wah, tajuk mcm best jer kan... propa lebih... hu3... sebenarnyer entri ni dah lama saya tulis tp x pasti nak publish atau x.... biler dibelek2 balik semua entri yg telah ditulis tp belum publish, ini antara satu entri yg 'lepas'... nak tanya, pernah ke korang ader silent lover..... sumpah, saya tak pernah tp x tau ler kan...

Sejujurnya, saya x tau sejak biler perasaan tu mula timbul.... sampai skang saya tertanya2 ngan diri saya, adakah saya terlampau mesra ngan org lain hingga membangkitkan perasaan2 dalaman..... biler saya tanyakan pada dia, katanya ini soal hati... bila dah suker, x tau aper sebenarnyer 'kelebihan' yg ader pd sang dicintai tu... hu3... saya akui, dia berbeza dr org lain yg pernah saya kenal....

Dia selalu ader utk saya... tatkala saya diserang tekanan darah tinggi, dia mesti risau dan selalu membuat saya ketawa supaya saya tidak memikirkan masalah yg saya hadapi.... dan yg lebih terharu, dia pernah mengirimkan air ECPI utk saya minum.. katanyer, air tu dapat mengurangkan tekanan darah tinggi.... terlihat kesungguhan dia utk bertakhta di hati saya..... ketahui lah, hati saya sukar ditakluki dgn mudah.......

Pernah juga masa keluar makan, dia bukakan pintu kereta utk saya setiap kali saya masuk mahupun keluar... sesungguh nyer saya tak pernah dilayan seperti ni sebelum ni..... saya ckp pd dia yg saya tak suker sbb saya x nak dimanjakan sampai mcm tu..... dan sekiranya makanan yg saya makan ader udang di dalamnyer, pasti dia akan kopek kan udang tu di pinggan nyer dan letakkan kembali ke dalam pinggan saya..... percaya lah, saya memang tersentuh .... seringkali saya tanya pada diri saya 'kenapa dia perlu buat semua ni utk saya'.........

Dia juga akan selalu curi masa utk call saya.... katanya, satu hari tak mendengar suara saya, tak lengkap hidup nyer.... mula2 tu, hati ni macam x percaya gak... lelaki kan, mulut nak manis jer... dan dari itu ler, dia tanpa jemu call saya walau lewat malam sekalipun... asalkan dapat mendengar suara saya.... dan saya dah mula nampak kejujuran tu......

Paling memeranjatkan saya, biler dia hadiahkan saya sekuntum ros putih masa saya tgh leka berkaraoke... tak terkata pada masa tu... antara percaya dgn tidak.... tersenyum sendirian saya masa tu... saya tanya 'kenapa mawar putih'... kata nyer, putih itu lambang keikhlasan dan dia ikhlas utk bersama saya...... huh....... dan yg pasti dia suka nyanyikan lagu Dealova sbb ending lagu tu ader sebut Sha...nanana.... nama saya kan Sha..... hehehehe... so sweet.....

Pernah juga dia wat kejutan biler dia tiba2 muncul di parking kereta di Giant Batu Caves...... terkejut nyer saya... dan dia bg satu bungkusan makanan utk anak2 saya..... huh... memang touching giler masa tu... saya selalu kata yg dia suker wat keje giler.... hehehehe....

Saya akui kehadiran dia dalam hidup saya... dia selalu nasihatkan saya supaya banyakkan bersabar.... dan saya boleh menghormati dia.... dia ader cara yg lembut biler berbicara.... dan sbg seorang yg 'manja' (konon nyer...), saya suka biler kata2 atau perilaku saya ditegur dgn cara yg baik.... tima kasih yer sbb sudi jd kawan, teman dan sahabat yg baik buat saya......

Akhir kata, dgr la lagu yg sering dia nyanyikan utk saya..... sajer jer nak bagi korang jealous... hehehehe....:)


Ok la... bye....^__^


Tuesday, July 9, 2013

Alhamdulillah, Ramadhan dtg lagi....

As-salam.....

Syukur alhamdulillah, Ramadhan dtg lagi.... dan saya masih lagi dpt menjalani rukun islam ke-3 iaitu berpuasa di bulan Ramadhan... Allah masih lagi memanjangkan usia saya utk sama2 menjalani ibadah ini bersama anak2, keluarga dan sahabat handai....

Baru2 ni, ofis ader buat majlis bacaan yassin sempena menyambut Ramadhan dan ustaz ader memberikan sedikit tazkirah.... kata ustaz, biler kiter meninggal dunia nanti ader 4 bahagian yg akan dihisab.... pertama, bahagian kepala adalah solat 5 waktu.... kedua, sebelah kanan adalah berpuasa.... ketiga, sebelah kiri adalah zakat fitrah dan yg keempat adalah bahagian kaki iaitu amalan2 lain spt membaca Al-Quran dan sbgnyer....

Biler difikirkan balik, mudah sebenarnyer utk kiter berbuat amal dan mengumpul pahala jika dikira dari sudut yg diberikan... solat, puasa, zakat dan lain2... saya tau, saya bukan ustazah yg selayak nyer utk memberi nasihat atau aper2... saya sekadar menyampaikan kata2 yg disampaikan oleh ustaz.... bulan Ramadhan adalah bulan yg paling senang utk mengumpul pahala.... jadi, saya x nak terkecuali dari melakukan kebaikan di bulan ini....

Segala doa atau kata2 yg kuar dari mulut kiter pada bulan ini, In Sha Allah akan dimakbulkan... ustaz ckp, minta lah agar Allah sentiasa memberikan kesihatan yg baik dan rezeki yg melimpah... bulan Ramadhan juga adalah bulan turun nya Al-Quran, jadi perbanyakkanlah membaca Al-Quran... saya ader terbaca dari FB yang dikongsi oleh rakan saya bahawa sekiranya kiter dapat membaca Al-Quran sebanyak 4 muka surat dalam sehari, In Sha Allah kita akan dapat khatam utk penghujung Ramadhan... itu yg sedang saya buat sekarang... tp saya kena membaca lebih dari 4 muka surat sehari sbb perempuan kan ader waktu keuzuran.... dan saya berharap sgt yg saya bleh khatam pada penghujung Ramadhan ni... In Sha Allah, itupun jika umur masih panjang.....

Solat tarawikh juga amat dinantikan semua umat islam.... oleh sebab ayah saya menghidapi strok, saya hanya bertarawikh di rumah saja seorang diri... sbb mak nak tarawikh di surau dan saya yg menjaga ayah di rumah... x pe la, yg penting keinginan dan niat dlm hati utk bertarawikh.... nak seribu daya, x nak seribu dalih kan.... saya hanya buat 8 rakaat dan 3 witir... In Sha Allah, moga Allah terima solat saya ini.... seusai solat tarawikh, saya membaca Al-Quran ditemani anak2 disebelah... Moga2 Ramadhan kali ni, saya tak rasa rugi...

Pagi ni, saya siapkan juadah sahur utk keluarga.... dan nasib baik syafiq agak senang utk dikejutkan... ye lah, saya kerah suruh dia tido awal2 dan dgn saya pun tido awal sbb saya x nak sambung tido lepas sahur... nanti mula ler badan jd lemau nak gi keje... kalau nak ikutkan mengantuk ni, tido 10 jam pun x cukup.... hu3... alhamdulillah, tahun ke2 syafiq berpuasa... moga2 dia berpuasa penuh tahun ni... dia amat membanggakan saya sbg anak lelaki... dan saya minta Allah sentiasa terangkan hatinya... In Sha Allah, x lama lg dia dah nak naik Al-Quran.... saya harap dia mampu menjadi abg dan pemimpin saya nanti... In Sha Allah...

Ok la, moga2 Ramadhan kali ni kiter sama2 mendapat keberkatan dari-Nya.... kiter menjalani puasa bersama, bertarawikh bersama dan bersama2 mencari keredhaan Allah... saya juga masih belajar... tp siapa lg nak merubah diri kiter kalau bukan diri kiter sendiri.... spt yg selalu saya kata, yg baik itu dtg nyer dari Allah dan yg x baik itu dtg nyer dari diri kiter sendiri.... In Sha Allah....

Sekian....

Friday, July 5, 2013

saya milik Allah...

As-salam...

Bukan mudah untuk memiliki hati saya..... dan bukan mudah utk saya menyerahkan kasih syg saya pada org lain.... saya akui, saya bukan jenis yg cepat tertarik dan jatuh cinta.... sejujurnya, saya perlukan banyak masa utk memperbaiki kembali luka2 yg pernah ader dalam hidup saya....

Saya trauma..... saya tak nak benda2 yg pernah terjadi dulu, terjadi sekali lagi.... saya takut kesalahan demi kesalahan diletakkan atas bahu saya... sesungguhnya, saya tak berdaya dan saya penat sgt.... x pe la, andai tiada lagi jodoh untuk saya, saya tau saya tetap milik Allah..... Allah tetap bersama saya.....

Saya rela kebahagiaan saya hancur..... saya rela beralah..... sebab saya tau, walau sedih, walau pedih pun... Allah tetap bersama saya..... sbb aper?? sbb saya milik Allah.... dan x perlu menyalahkan diri sendiri andai 'janji2' tu tak dapat ditunaikan.... saya faham sbb banyak keadaan yg perlu difikirkan..... saya takkan sesekali menyalahkannya..... sebaliknya saya menyalahkan diri saya sendiri sebab tak mampu utk mengawal diri.... tetiba teringat kata2 tu, 'terpulang pada awak utk mengawal diri'.....

Saya dah putus asa.... putus asa ngan diri sendiri.... saya nak dekatkan diri ngan Allah sbb saya tau, Allah sentiasa ader bersama saya..... jiwa saya kosong, hati saya jua kosong.... Ya Allah, saya berserah padamu.... andai kesudahan saya begini, saya redha... sbb saya tau, saya milik Allah..... Allah sayangkan saya sbb tu saya diuji sebegini.... semakin saya di uji, semakin saya dekat dengan-Nya.... moga Allah ampunkan segala dosa saya.... saya insan kerdil yg x lepas melakukan dosa tanpa saya sedar....

Saya cuba utk tidak menyakiti hati org tp semakin lama hati saya semakin sakit.... dosa aper yg telah saya buat sebelum ni hingga saya dihukum begini... saya dah x mampu berfikir.. hingga kdg2 saya rasa, andai Allah nak tarik nyawa saya, tariklah..... saya dah x berdaya.... tp saya masih ada Allah utk saya tumpang mengadu.... sbb tu saya kata, saya milik Allah.... :)

Sekian....


Thursday, July 4, 2013

Di atas satu cinta...

As-salam....

Tak tau nak ckp aper... sbb biler tersalah ckp pasti terbit salah faham.... sbb tu saya suker menulis.... agar kata2 yg ingin saya bgtau tu sampai dalam hati... maafkan saya, mungkin ini yg terbaik buat kiter... saya dah x dpt nak bendung segala 'rasa2' ini.... saya yg bersalah... maafkan saya sbb selalu menimbulkan kebencian dan kemarahan dgn cara saya ni....

Saya akui.... semakin lama kiter kenal, semakin banyak kekurangan yg ader dalam diri saya...... dan baru saya sedar yg saya tak mampu membahagiakan sesiapa.... saya tak sempurna di mata dia... maafkan saya !! dah x nampak aper2 'perubahan' yg ader dalam diri saya.... tp percayalah bahawa hati saya setia... hati saya x pernah berpaling mencari yg lain... yg saya perlukan hanyalah 'kepercayaan'....

Setiap kata2 yg kuar dari mulut saya adalah dari hati... mungkin tiada kesungguhan di wajah tp percayalah saya terlalu mencintai dan menyayangi nyer.... tp aper daya saya !! saya tak mampu merubah 'kekurangan' tu... biler saya gagal utk berubah, saya putus asa utk meyakinkan dia.... dan akhirnya pilihan yg saya ader adalah TARIK DIRI... bukan sengaja tp saya terpaksa demi kebaikan dia.... buat aper dia nak bersama dgn perempuan mcm saya....

Sumpah.... hati saya hancur !! berkali2 saya pesan ngan diri saya, belajar utk terima keadaan ni tp airmata ni x henti2 mengalir.... biarlah saya menangis sepuas nyer... biarlah saya yg derita.... asalkan dia bahagia... maafkan saya.... saya dah tak mampu menahan 'tembok' tu.... saya dah x berdaya sbb saya rasa penat sgt....  dan saya akui, saya pun 'nakal' tp 'kenakalan' saya x pernah langsung merubah hati saya yg setia ni....

 Biarlah saya mcm ni.... mencari ketenangan seorang diri... x mudah utk fahami saya..... dan andai tiada jodoh saya, saya rela menghabiskan sisa2 hidup saya berseorangan membesarkan anak2.... marah lah saya, hina lah saya kalau itu yg mampu menimbulkan kebencian di hati..... itu yg terbaik buat saya dan dia.... tp maaf, saya takkan pernah membenci dia..... saya bukan menghukum dia tp saya menghukum diri saya sendiri....

Maafkan andai selama ini kata2 saya x pernah meyakinkan tp cuba dgr lagu ni, inilah lagu yg mampu menceritakan segala nyer dan siapa dia di hati saya....



Friday, June 21, 2013

kembali ke 'asal'....

As-salam...

Saya telah dipanggil semula utk bekerja di tempat 'asal' saya..... di tempat yg meninggalkan banyak kenangan buat saya.... biar aper pun pandangan atau tanggapan org pd saya setelah saya tinggalkan dulu, saya percaya pada rezeki saya.... walaupun saya tau, saya telah mengecewakan banyak hati... maafkan saya, saya perlu berjuang utk hidup saya dan hidup anak2 saya... bukan terlalu mengejar kemewahan tp wang adalah segala2 nya buat saya dan keluarga saya....

Tp kali ni, saya akan cuba dgn 'wajah' dan sikap baru.... saya nak tampil berbeza dr dulu... saya nak berubah !! nak menjadi lebih baik dari sebelum ni... saya nak jd seorang yg independent tanpa bergantung dgn sesaper...  tolong beri kepercayaan pd saya... saya terima balik kerja ni sbb saya percaya ini rezeki dr Allah... sbb setiap kali usai solat, saya x pernah putus mendoakan agar Allah melimpahkan rezeki buat saya, anak2 dan keluarga saya... biarpun org x tau aper sebenarnyer niat yg terbuku di hati saya....

Saya juga punya angan2 dan impian mcm org lain.... andai salah tersalah langkah, saya anggap itu adalah pengalaman utk mengajar saya.... tp tolong jgn pernah berhenti mendoakan dan merestui setiap langkah perjalanan hidup saya... saya mengikut nawaitu hati saya....

Saya tau, kepercayaan sukar dicari.... dan atas dasar kepercayaan itu saya dipanggil bekerja semula... maafkan andai saya seperti 'demand' tp saya perlu minta atas segala kemahiran dan pengalaman kerja yg pernah saya buat..... bukan mahu mendongak ke langit, demi Allah.... saya bukan org seperti itu !!

Andai timbul ketidakpuasan atau kemarahan di hati, aper yg mampu saya buat.... sbb saya tak mampu memuaskan hati org lain.... sedangkan hati saya menanggung kesulitan yg org lain tak pernah tau.... saya survive utk diri saya dan anak2.... saya akan tetap meneruskan langkah saya.... aper pun jadi, saya terima dgn qada' dan qadar tuhan....

Skang ni, saya cuba bersihkan hati....  muhasabah diri... belajar utk menerima sesuatu dgn redha... saya tau, Allah menguji saya utk menjadi org yg lebih sabar... In Sha Allah...

Sekian....

Wednesday, June 12, 2013

dia membahagiakan....

As-salam....

Bukan mudah menerima seseorang dalam hidup setelah menempuh dugaan yg hebat... dan saya tau, bukan mudah juga utk saya memberi ruang dalam hati pd insan bernama 'lelaki'... saya x nak terlalu taksub dgn cinta lelaki... tp sejujurnya dia lain dari lelaki yg pernah saya jumpa... dia sentiasa berusaha memenangi hati saya tanpa jemu... walaupun seringkali saya cuba menyakiti hati dia agar dia meninggalkan saya, dia masih tetap bertahan utk meneruskan hubungan ni....

Saya mengumpul kekuatan dan keberanian utk menulis citer ni, agar segala kata2 dalam hati terjawab.... saya takut andai citer yg saya tulis ni menjadi pertikaian dan tanda tanya kepada semua yg membaca.... maafkan saya sbb dgn menulis, saya mampu menceritakan segala yg terbuku dalam hati saya... saya berharap dia baca dan fahami segala nyer.... kata2 x sama dgn percakapan...... saya mungkin x pandai berkata2 tp saya percaya, kata2 saya dah cukup meyakinkan.....

Saya tau..... di saat saya hampir putus asa dgn dia, dia x pernah penat utk memujuk dan meyakinkan saya bahawa wanita memerlukan seorang lelaki dalam hidup nya...... saya cuba bertahan dgn pendapat saya bahawa saya boleh hidup tanpa lelaki.... perlahan2 dia membuktikan kata2 nyer adalah benar.... dan kata2 yg paling mengharukan hati saya bila mana dia pernah ckp dulu.... andai tiada jodoh antara kita, izinkan dia menjaga saya dan anak2... sumpah, saya memang terkejut....  saya x sangka sejauh itu fikiran dia.... dan dari situ dia membuktikan sedikit demi sedikit...

Saya tau di mana tahap kemampuan dia... dan dia selalu cuba memberikan yg terbaik buat saya... itu memang saya nampak walaupun org lain x nampak di mana keistimewaan dia di mata saya.... kesungguhan dan keikhlasan nyer meyakinkan saya.... x tergambar betapa saya terpaku dan tergamam melihat cara dia menjaga saya... tutur kata nyer, peribadi nyer..... betul la org tua selalu ckp, luaran tak menggambarkan dalaman.... kenali hati budi dulu, baru kiter tau siapa dia di sebalik nyer.... dan satu perkataan yg cukup menggambarkan dia, dia membahagiakan... benar, kata org masa bercinta memang indah tp hubungan kami lebih kepada hubungan yg lebih matang... lebih bersifat natural... sumpah, saya bukan kabur dgn 'rasa cinta' ni.... tp saya percaya, 'rasa' ini dtg nyer dari Allah... pertemuan kami, perkenalan kami, persahabatan kami.... semuanyer terjadi di luar jangkaan dan kami tak pernah terfikir bahawa hubungan ini dah pergi sejauh ini....

Kami tempuh satu persatu dugaan dan cubaan dgn sabar.....  walaupun berkali2 'genggaman' tu hampir terlepas, dia masih sudi menyambut kembali tgn saya tanpa jemu utk sama2 memimpin dan memandu arah tuju hidup saya.... tima kasih sebab selalu membahagiakan saya walaupun saya selalu rasa bahawa 'kebahagiaan' bukan lagi hak milik saya...

Maafkan andai saya ini x sesempurna org lain tapi saya juga akan cuba membahagiakan terdaya yg saya mampu... saya juga ader 'hati' lain yg perlu saya jaga iaitu keluarga dan anak2 saya.... saya tau, saya x bleh menjangkakan pengakhiran dan kesudahan hubungan ni.... cuma satu kata2 yg saya nak dia tau sgt............. 'sayang' saya boleh diberi pada sesiapa tp 'cinta' saya hanya satu....

Sekian....

Sunday, June 9, 2013

sedar diri....

As-salam....

Tetiba teringat satu majlis yg saya attend, saya cuma tumpang basuh tangan je pun... mmg jauh skit dari sepasang suami isteri ni.... tetiba isteri lelaki tu berbisik sambil menjeling ke arah saya... pas tu lelaki tu terus memandang saya, lalu dialihkan sedikit kerusi agar berjauhan skit dari saya.... saya duduk selang satu kerusi dari lelaki tu, mana mungkin saya rapat duduk dengan nyer.... saya cuma tumpang basuh tgn jer sbb kebetulan, kendi basuh tgn berada di meja dia....

Sambil makan, saya tertoleh2 ke arah pintu masuk... ye lah, melihat2 andai terjumpa seseorang yg dikenali...  nak ajak ler makan sekali kan... tp lelaki tu memandang ke arah saya, (mungkin dia ingat saya tgk dia kot...) perasan jer... ingat saya 'terdesak' sgt nak tgk 'jantan' kot... tolong skit yer !!! isteri dia pun kejap2 tgk... (kan kiter bleh rasa biler org dok perhatikan kiter....) takkan isteri dia cemburu kot...... hadoiii, jgn ler risau... saya takkan pernah menggoda org ok.... sekejap jer diorang makan n then, diorang terus blah....

Pas tu, ader gak saya terasa ngan isteri kawan saya ni... isteri dia siap halau saya agar x berborak ngan suami dia... mungkin intonasi dia bergurau tp hakikat nyer saya faham... saya x bleh halang biler diorang yg dtg pd saya... saya tau batas2 yg perlu saya jaga.... kawan tetap seorang kawan... saya tau di mana 'batas' itu... mana mungkin saya menolak kawan yg sama2 membesar ngan saya... percaya lah, takkan terubah perasaan 'kawan' tu...

Biler dah jd mcm ni, rasa mcm kecik ati jer ngan org sekeliling... saya tau, kengkawan lelaki x pernah memandang 'status' saya ni.... mereka seperti biasa... tp saya sedar, saper diri saya.... sebab tu, lately ni saya jadi sensitif sgt.... mcm2 rasa ader... dan rasa 'sedar diri' adalah rasa yg paling kuat ader dlm diri ni... kdg2 saya rasa, x semua org faham diri saya.... sbb nyer, saya suker duduk diam2 sambil fikir aper yg perlu saya buat utk diri saya... org lain mmg x faham... biler saya cuba buat 'mcm ni', org lain selalu fikir 'macam tu'.... kdg2 malas nak fikir tanggapan org lain pd saya..... biarlah diorang nak mengandaikan yg 'x baik' pd saya... saya x kisah pun... saya akan tetap teruskan hidup ngan cara saya....

Selagi Allah memberikan kesempatan utk saya, saya akan gunakan sebaik2 mungkin.... seandainyer ia x betul utk saya, saya terima jer... sbb saya tau, yg baik itu dtg nyer dari Allah dan yg x baik itu dtg nyer dari diri kiter sendiri....

Sekian...

Sunday, June 2, 2013

'jodoh pasti bertemu'......

As-salam....

Tersentuh hati biler dgr bait2 lagu 'Jodoh Pasti Bertemu' nyanyian Afghan ni.... lagu ni sudah cukup menggambarkan perasaan saya sekarang.... kdg2 kata2 dari bibir x sama dgn kata2 dari hati.... saya tak nak membenci.... tp sekiranya dgn membenci tu mampu mengikis 'rasa' yg ader dalam hati, saya terpaksa lakukan demi kebahagiaan dia.... biarlah hati saya derita, janji dia bahagia....

Hanya Allah yg tau mcm mana saya menyayangi dan menyintai nyer.... x pernah terlepas namanyer dalam setiap doa saya.... x pernah juga terlepas setiap senyuman ni utk dia.... saya selalu cuba utk berubah... agar menjadi yg terbaik di mata dia.... tp saya tak mampu merubah segalanyer....

Saya pasrah dan berserah pada takdir...... andai saya bukan 'jalan' yg ditakdirkan, izinkan saya utk berhenti  mengharap..... walaupun hati berat menerima takdir itu, aper daya yg saya ader.... terimalah dgn hati terbuka.... tapi tolong ajarkan saya utk membuang dan melempar 'nama' itu jauh2 dari hati saya... sesungguhnyer saya tak berdaya melakukan nyer.... sbb dia lah 'cinta hati' saya.... seandainya saya memang tercipta utk dia, saya tau saya akan memiliki dia satu hari nanti.... jodoh pasti bertemu....

Ya Allah, kuatkan hati saya dan penuhilah hati ini dengan kesabaran... saya percaya, 'rasa cinta' ini dtg nyer dari Allah...... kiter bertemu, kita bersahabat, kiter jatuh cinta dan akhirnya kiter jadi begini adalah jalan cerita yg Allah aturkan utk kiter..... cuma kiter x tau kesudahan cerita ini.... serahkan segala nyer pada Maha Pencipta..... andai sudah jodoh, dunia x mampu menghalang.... saya masih di sini... mengharap sesuatu yg belum pasti......

Sekian......

Thursday, May 30, 2013

kembang semangkuk....

As-salam....
ngan anak sulung, syafiq....

He3.... bleh x saya nak kata yg ari ni ari kembang semangkuk saya.... kembang setaman, kembang setalam, kembang sekolam dan semua ler yg seangkatan dgn kembang... he3... saya tau, pujian bleh meng'alpa'kan saya tp sesekali saya nak syok sendiri bleh x???

Tolong ler baca walaupun citer ni mungkin mampu membuatkan korang muntah darah, telinga tersumbat maupun tak lalu makan selama 3 tahun.... tp korang kena baca gak !!! he3... sebenarnyer tadi saya gi celebrate birthday adik... so, memang happening ler... ye la, biler satu keluarga dah berkumpul... tau ler keriuhannyer mcm mana kan??

So, masa nak bayar tu saya bawak ler dua org anak saya tu ke kaunter.... sbb diorang sibuk sgt nak ikut... ader ler sorang tu tanya, adik ke??? 'ha !!! adik ??? ni anak2 saya ler..... dua2 ni pun anak saya' jawab saya ngan suara yg agak sedikit kuat..... 'Lah, saya mati2 ingat diorang ni adik2 you... serius, muka diorang mcm muka adik2 you yg lain'.... sambil amik balance duit tadi, saya pun berlalu dr kaunter.... rasa2 mcm dah nak mula kembang semangkuk dah........

Dgn senyum meleret, sampai jer kat meja saya ceritakan pd adik n kakak saya.... ha3... as usual, memasing buat muker 'nak muntah'.... he3... jealous ler tu.... kat ofis pun kena puji pagi tadi....... memang ari ni, ari kembang semangkuk saya kot...... wakakaka.... tp, minta tolong kat korang yg baca.... tolong ler terima kenyataan yg ari ni ari kembang semangkuk saya...... he3.... sesajer nak citer...

X kesah ler, korang nak ckp aper... yg pasti saya cuma nak syok sendiri utk tempoh 1 hari ni.... bersamaan 24 jam.... bersamaan juga ngan 1440 minit.... he3... x de keje kan !! saya kan giler skit.... org yg kenal saya akan kata saya giler..... saya juga ader sorang 'kawan'... saya pernah ckp ngan 'kawan' saya ni yg saya giler... 'kawan' saya pun ckp yg dia pun giler juga... dia gilerkan saya... he3.... so sweet.... :)

Ok lah..... bye !!!

Wednesday, May 29, 2013

p.o.l.i.g.a.m.i........

As-salam....

He3... tajuk yg paling disukai utk kaum lelaki dan paling sensitif utk kaum pompuan... biler tgh kecoh2 pasal Ustaz Azhar Idrus (UAI) kawin utk kali yg ke-3, rasa mcm terpanggil nak menulis tajuk ni... sebab nyer, biler on jer FB.... rata2 memperkatakan tentang perkahwinan beliau.... agak2, org marah ke saya tulis citer pasal ni?? Saya hanya gunakan ruang ini utk menyatakan pendapat saya dan saya tau, semua ader pendapat masing2..... sekiranya kata2 yg saya tulis ini menimbulkan ketidakpuasan hati, saya mohon maaf... saya juga manusia biasa yg tak lepas dari melakukan kesilapan.....

First time saya dpt tau yg UAI kawin utk kali yg ke-3, perkataan pertama yg kuar dari mulut saya 'wah, hebat nyer'... saya tak tau kenapa itu yg kuar dari mulut saya... maaf, kalau ia menyakiti hati org lain yg marah ngan statement saya ni... kalau nak difikirkan balik, Salih Yaacob lebih hebat kerana mampu beristeri 4.... tp jika berkemampuan dan mampu berlaku adil, x salah jika 'keinginan' nyer lebih.... janji mereka sekeluarga sepakat menjalani kehidupan berumahtangga dan menambahkan lagi kaum umat Muhammad.... gaduh skit2 tu, biasalah asam garam dalam rumahtangga kan.....

Sejujurnya saya tak nak mempertikaikan aper2 tentang perkahwinan UAI... jika saya mempertikaikannyer, seolah2 saya juga mempertikaikan kuasa Allah.... siapa kita utk memperkatakan nyer..... itu kuasa Allah..... dan saya menerima keadaan itu dgn menyatakan yg itu adalah jodoh UAI yg Allah dah tentukan.... ye lah, mungkin sbg penceramah yg agak dikenali ia menjadi perbualan hangat di media2....

Cuma sbg seorang manusia, berbicara lah menggunakan akal.... berfikir dahulu sebelum menyatakan sesuatu.... jaga setiap tutur kata..... jgn terlalu asyik menuding jari menyalahkan org lain biler berlaku nyer poligami ni.... bimbang nanti ia berbalik pada diri sendiri... biler kiter terlalu asyik menghukum org lain, takut2 hukuman itu menimpa pd diri kiter balik..... hukum karma kan?? banyakkan muhasabah diri dan perlu percaya setiap kejadian dan perancangan Allah itu indah.... mungkin tidak di dunia tp mungkin di 'sana' nanti... In Sha Allah.... kita semua milik Allah.... dari Nya kita datang dan kepada Nya juga kita kembali....

Peringatan dan kata-kata ni juga utk diri sendiri.... andai sudah tertulis, saya terima... cuma yg paling penting, restu dari ibubapa.... dan selebihnyer berserahlah pada Allah.... mungkin nampak 'hina' di mata org lain tp 'mulia' di sisi Allah..... yg mana kita nak?? di mata manusia @ di sisi Allah..... renung2kan....

Sekian.....

Wednesday, May 22, 2013

mengalah itu perit....

As-salam....

Bukan mudah utk membuat keputusan yg sama sekali tak pernah terfikir dari hati.... saya tau, utk membina kembali keyakinan sedia ada amat susah.... melupakan org yg pernah ada dalam hati sekian lama... sejujurnya saya tak kuat utk tempuh semua ni tp saya kena kuatkan hati, sebab saya dah x nampak 'jalan' utk saya.... mengalah adalah yg terbaik walau hakikatnya mengalah itu perit....

Tapi mengalah demi kebahagiaan dia, saya redha... saya dah dapat jawapan yg saya nak selama ini... biarlah saya kecewa sekarang dari saya kecewa pada masa akan datang.... walaupun berat hati tp apa daya saya... saya tak sanggup kebahagiaan org lain hancur kerana saya.... saya tak nak kehadiran saya mengundang kebencian di mata org lain.... sbb saya sedar siapa diri saya.... hanya seorang perempuan yg bergelar 'j'.... yg sering dipandang sinis oleh masyarakat...

Ampunkan setiap kesalahan saya.... saya tak mampu melihat airmata seseorang yg saya hormat mengalir sebab saya... biarlah kesedihan itu saya yg tanggung... biarlah rasa pedih dan sedih itu saya yg tempuh.... saya yg melakukan 'kesalahan' ini dan biarlah saya yg menerima hukuman.... walaupun hukuman ni teramat berat utk saya.....

Maafkan andai saya ni mengecewakan.... maafkan juga andai saya ni tidak berpegang pada janji saya... saya dah melakukan yg terbaik dalam hubungan ini... dan saya tak akan sesekali membenci mahupun membuang dia dalam hidup saya.... dia, kenangan terindah dalam hidup saya.... terima kasih sbb pernah hadir dalam diari hidup saya, terima kasih kerana membenarkan saya mengenali hati budinya, terima kasih sebab membahagiakan saya, terima kasih sbb selalu pinjamkan bahu utk saya dan terima kasih juga sbb selalu ada masa saya susah dan senang.... bukan mudah melupakan kebaikan yg pernah ada dalam diri dia tp saya terpaksa....

Sejujurnya utk melepaskan saya tak mampu.... tapi ini saja pilihan yg saya ada.... demi kebahagiaan dia... tp saya mohon,jgn lah lagi menoleh ke belakang setelah perjalanan itu diteruskan... perjalanan saya, biarlah saya yg atur walaupun saya hanya berjalan seorang diri kerana hanya itu selayak utk perempuan mcm saya....

Akhir kata, maafkan saya..... saya terpaksa mengalah walaupun mengalah itu perit..... Sekian...



Sunday, May 12, 2013

Tuhan, tunjukkan jalan.....

As-salam....

Saya tak tau dari mana ianya bermula..... 'rasa' itu mulai bangkit... saya tau, itu satu kesilapan dan kesalahan besar.... yg saya sedar dari awal lagi.... pening memikirkan aper yg bakal terjadi pada masa2 mendatang.... kerana 'rasa' itu dah semakin tebal di hati kami.... 'rasa' yg sangat indah dalam sesuatu perhubungan..... 'rasa' yg sangat membahagiakan..... tp kenapa saya perlu fikirkan tentang org lain??

Ya.... saya perlu fikirkan tentang org lain... sbb banyak 'org lain' yg akan terlibat dalam perkara ini.... yg memungkinkan saya meminta restu dari mereka satu hari nanti.... kerana saya dah tak mampu menolak lagi 'rasa' tu jauh2.... saya bahagia begini... berteraskan kejujuran, kepercayaan dan toleransi yg sgt baik..... siapa lg yg mampu memberi kebahagiaan seperti itu.... org lain takkan faham 'rasa' tu.... maafkan andai saya ni mengecewakan.....

Minta tuhan tunjukkan jalan pada saya.... jika itu yg terbaik buat saya, maka dekatkanlah dia pada saya.... saya tau, bukan mudah untuk menerima 'keadaan' tu..... semakin saya cuba utk menjauh, semakin dekat dia di hati saya...... hingga saya x mampu menolak kehadiran dia..... berkali2 mencuba tp akhirnya dia masih di sisi... Oh Tuhan, tunjukkan jalan pada saya.... terlalu banyak kenangan manis.... terlalu banyak hingga x mampu dihitung dgn jari... org lain x tau... org lain x rasa... org lain x hadapi keadaan tu....

Saya tau, perkara yg salah tetap nampak salah di mata org lain.... tp tolong jgn hukum saya andai saya ni mengecewakan..... andai itu yg tertulis utk saya, minta kalian mendoakan kebahagiaan saya.... saya juga punya hati dan perasaan.... walaupun sekadar menumpang di sudut hati, sekurang2 nya saya bahagia.... kerana dia begitu membahagiakan.. sbb dia x pernah penat utk pinjamkan bahu utk saya tumpang menangis, pinjamkan telinga utk menjadi pendengar yg setia, pinjamkan kata2 utk membangkitkan semangat yg hampir hilang dan pinjamkan 'rasa' yg x pernah saya alami sebelum ni....

Saya melihat pada kesungguhan...... kesungguhan yg jelas menunjukkan dia sentiasa berusaha... berusaha utk memenangi hati saya.... saya bukan melihat pada 'rasa' yg membuatkan saya terawang2... saya percaya, tuhan akan tunjukkan jalan pada saya.... moga tuhan memberkati atas setiap yg terjadi pada saya... andai 'jalan' tu terhenti, hidup perlu diteruskan walau sedih dan perit utk ditempuh.... tp sekurang2 nyer kita pernah mencuba dari kita tak berbuat aper2....

Sekian....



Tuesday, May 7, 2013

pengganti....

As-salam.....

Sejujurnyer saya tak terkejut bila saya dapat tau dia dah menemui pengganti saya... bagus lah kalau dia dah jumpa yg terbaik dari saya... saya merelakan dgn senang hati.... saya tau, saya bukan yg terbaik !! ramai lagi pompuan yg jauh lebih baik dari saya..... cuma saya mohon, jgn lagi ganggu kisah hidup saya....

Kisah hidup saya, biarlah Allah yg aturkan.... saya redha dan berserah... dan saya juga berdoa agar Allah tunjukkan jalan dan arah yg betul utk saya.... saya tau, wanita seperti saya juga perlukan bahu utk saya tumpang bersandar..... utk jadi pelindung saya..... utk jd pembimbing saya...  dan utk jadi imam saya.... tp saya takut utk menempuh 'alam' itu sekali lagi.... saya takut salah percaturan....

Jalan saya masih panjang.... banyak lagi yg perlu saya fikir... saya x nak meletakkan aper2 harapan... saper pun 'pengganti' lepas ni, saya terima dgn ikhlas hati kalau itu yg ditentukan oleh Allah..... siapa kiter utk menentang mahu pun menolak.... cuma masih ader ker org yg inginkan wanita yg punyer 2 anak disamping nyer..... menerima saya, haruslah menerima 2 anak saya juga... mereka lah nyawa saya... amanah Allah utk saya.... harta saya dunia akhirat...
Saya tidak mencari yg terbaik.... cuma, saya mengharapkan seseorang yg tau menghargai saya... menjaga saya dgn baik... menjadi kawan dan penasihat saya... saya akui, saya seorang yg berdikari tetapi dlm masa yg sama seseorang yg mementingkan kasih syg..... saya tak pandang pada kekayaan.... buat aper jadi kaya kalau hati tak tenteram.... biarlah miskin sekalipun, janji kaya ngan kasih syg..... terasa bahagia hidup tu..... saya mahukan kebahagiaan dan berikan saya kesempatan utk merasa bahagia seperti org lain....


Cuma saya mohon, andai dia dah menemui pengganti itu.... berubah lah utk menjadi yg lebih baik... jgn jadikan kisah dulu berulang sekali lagi.... jadikan pengalaman dulu sebagai kamus dalam kehidupan baru.... walaupun kemarahan tu masih berbekas dalam hati saya, saya tetap mendoakan kebahagiaan dia.... saya bukan berdendam cuma rasa amarah tu masih belum reda.....

Sekian.....

kerja baru....

wat portluck baru2 ni.... meriah sungguh!! 
As-salam.....

Alhamdulillah.... hampir dua minggu saya bekerja di tempat baru.... memang banyak beza dari tempat lama.... x pe, sekurang2 nyer saya belajar banyak pengalaman dan cara bekerja.... mungkin dulu saya agak bersenang2... tetapi di tempat baru ni, banyak yg saya kutip.... dari bekerja hingga lah ke perangai org.... rupa nyer banyak beza bekerja dgn org melayu dan org cina ni.... di atas pengalaman sebelum ni yg pernah bekerja dgn syarikat cina hampir 5 tahun, itu lah yg banyak mengajar saya....

Mula2 dulu, mungkin agak terkejut.... ye lah, baru masuk kan?? tu yg muka mcm garang skit tu... bebudak yg keje kat situ pun ckp mcm tu.... ceh3, padahal diorang x tau betapa giler nyer saya ni.... he3... yg paling membezakan adalah foreigner kat sini org myanmar dan foreigner tempat lama org bangla.... saya dapat tgk cara pergaulan di antara org myanmar ngan org bangla ni... banyak sgt beza....

Sejujurnya, saya mula jatuh cinta ngan keje baru ni..... walaupun agak rumit tp saya sukakan cabaran... nak tgk sejauh mana saya mampu pergi.... biarlah saya di marah pd awal nyer kerana itu lah yg saya pernah tempuh sebelum ni..... sekurang2 nyer saya bertanya... dari saya buat lebih banyak kesalahan kan??

Bila saya dibayar sebanyak itu, saya perlu tunjukkan kemampuan dan kebolehan yg ader pada diri saya.... saya tau, saya boleh... cuma beri saya masa yg secukup nyer utk saya lakukan yg terbaik dalam keje saya.... berkat doa mak ayah, anak2, keluarga, 'kawan terbaik' dan kengkawan lah yg saya bawa agar saya lebih kuat dan berani menempuh hidup ni.... saya minta maaf sekiranya kebelakangan ni saya tak menghubungi kengkawan saya.... bukan lupa mahupun tak ingat..... sumpah, saya rindu gelak ketawa dan gurau senda antara kita..... cuma masa tak mengizinkan..... In Sha Allah jika saya berkelapangan, saya akan jumpa balik kengkawan yg pernah bersama saya selama ni.... mana mungkin saya melupakan kengkawan yg selalu ader di masa jatuh dan bangun nyer saya.....

Ok lah, sampai sini je kali ni... lain kali citer lagi yer.... bye... sekian... :)


Sunday, May 5, 2013

ikan keli goreng berlada - resepi paling senang....

As-salam....

Lama rasanyer x menulis blog kan.... idea tu banyak tp masa utk menulis tu x de.... he3.. disebabkan 'rating' utk resepi begitu tinggi... so, saya nak kongsi ler resepi saya... cara saya memang paling senang.... ye lah kan, mungkin ader sesetengah pompuan yg masih dalam proses nak belajar masak, jejaka2 bujang yg dok reramai kat umah bujang tp x tau nak masak, atau yg masih tercari2 menu aper yg nak masak ari.... bleh ler cuba resepi cara saya ni.... mudah dan ringkas...

Ari ni nak kongsi resepi ikan keli goreng berlada... disebabkan ikan keli antara ikan favorite kat umah saya, jadi ikan ni memang wajib ader dalam peti ais... he3... ok, x nak buang masa... kiter teruskan ler cara2 nyer yer.....

First, gi ler beli ikan keli tu dulu... macam saya, saya suka beli ikan keli yg dah bersiang... senang skit nak wat keje... (malas nak menyiang sebenar nyer...) dah beli ikan tu, basuh ngan air kapur sirih then basuh plak ngan air asam jawa.... utk hilangkan hanyir ikan... rasa2 nyer korang tau kan??

Kedua,

letakkan serbuk kunyit dan sedikit garam....

Ketiga, goreng ikan keli tu sampai agak garing (bukan hangit ok !!)... kalau pakai minyak baru, pastikan letak asam keping 3pcs utk pastikan ikan x melekat di kuali..... petua org dolu2... :)

goreng ikan 

 Keempat,
 
ikan keli yang telah siap digoreng....


Kelima, sementara menunggu ikan keli habis digoreng.... rebus cili kering.... 


Keenam, kupas dua biji bawang besar.... saya masak memang suker pakai bawang besar... x suka pakai bawang kecik sbb malas nak kupas banyak2... he3... pemalas betul kan??



Ketujuh, blender cili kering tadi bersama bawang yg telah dikupas td.....


Kelapan, tumis cili yg telah diblender tadi sehingga kering (gunakan minyak yg digunakan semasa menggoreng ikan tadi... save cost.. he3..) ... api jgn terlalu besar sbb takut cili tu garing.... tak perlu taruk air asam atau aper2.. masak sehingga kering.. kalau kurang minyak, bubuh sedikit demi sedikit..... selepas agak kering, letakkan garam dan ajinomoto sahaja.... rasa... letakkan ikan ke dalam kuali dan gaul....


And the last, siap..... cepat dan mudah kan..... Selamat mencuba.... ^___~



Sekian......