SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, August 28, 2013

Daging Masak Hitam - cara saya ler....


As-salam....
Idea resepi banyak sebenarnyer nak ditulis dan dishare utk pembaca semua.... tp biasa ler... tiap kali nak masak, tiap kali tu ler nak amik gambar.... mak sampai dah bising2 dah... mak ckp 'hai, nak masak pun nak tangkap gambar??' hu3.... padahal kiter nak share resepi.....

Sejujurnyer saya memang minat ngan daging masak hitam...dulu, masa ayah sihat x sempat nak belajar cara ayah.... almaklumlah, ayah tukang masak kenduri kawin dulu.... so, cari ler resepi yg betul2 bleh ikut.... dan alhamdulillah, first trial terus menjadi....

Di bawah ni, bahan2 utk buat daging masak hitam... In Sha Allah, mesti menjadi punya sebab saya dah berulangkali buat dan alhamdulillah menjadi..... dan disebabkan brg2 utk membuatnya juga mudah dicari.... jadi saya share ler ngan kengkawan.....

Bahan2
1 kg daging (dipotong kecil sedikit) 3 ulas bwg merah (di hiris) 2 ulas bwg putih (di hiris) 3 kuntum bunga lawang 2 inci kulit kayu manis 1/2 cawan kicap pekat air asam jawa secukupnya garam secukup rasa Minyak masak untuk menumis
Bahan Kisar 
4 biji bwg besar 3 inci halia 4 ulas bwg putih 20 biji cili kering - letak hanya 2 sb cili kering siap blender 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil ketumbar - tambah
Cara memasak :-
1. Panaskan minyak masak. Tumis bahan2 hirisan, bunga lawang dan kulit kayu manis hingga wangi.
2. Masukkan bahan2 yg dikisar... tumis hingga garing dan terbit minyak. 3. Masukkan daging dan air secukupnya.... masak sehingga daging empuk.
4. Masukkan kicap pekat, air asam jawa dan garam secukup rasa.... bleh tambah ajinomoto, jika suka.
5. Biar kuah agak pekat dan secukup rasa. Bila daging cukup empuk bolehlah hidangkan. (sekiranya daging tak cukup empuk... boleh tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kuah agak kering)

Gambar tu bukti saya dah masak... tp gambar pertama tu, belum dikeringkan lagi.... perlu kering sedikit lagi.... jgn takut untuk mencuba yer !!! percaya pada diri sendiri dan percaya pada resepi saya.... he3... 'Selamat Mencuba'....

Sekian..... ^__~

No comments:

Post a Comment