SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Thursday, February 23, 2012

istimewanya kanak-kanak.....

Salam.....

Tau tak, doa kanak-kanak sentiasa didengar oleh Allah s.w.t....... jika kiter berbuat baik pd mereka maka baik la dan jika tidak, sebalik nya la....... sebenarnya kanak-kanak ni perlu sentiasa disayangi... janganlah cuba untuk melakukan sesuatu penderaan secara kasar mahupun halus.... kanak2 ni insan kerdil dan tak mengerti apa2.....Sayangi la mereka... mereka2 ini tak de dosa lagi..... sebalik nyer mereka lah yang akan sentiasa mendoakan kiter.....

Setelah saya memiliki anak sendiri, baru saya sedar amanah Allah ni betul2 bermakna dalam hidup saya.... sbb tu, biler saya nampak seseorang kanak2 menginginkan sesuatu di kedai, saya dgn pantas menghulurkan duit utk dibuat belanja..... mungkin nilainyer kecil tp keberkatan tu yang penting....mak ckp, kalau kita rajin memberi pada kanak2, murah rezeki kiter... so, saya sentiasa pegang cakap mak tu..... tp Alhamdulillah, rezeki saya tak pernah putus......mungkin berkat doa dari kanak2 itu....

Dgn kanak2, kita jangan kedekut apatah lagi berkira.... contohnyer hari raya, saya akan agihkan duit raya mengikut kemampuan saya.... mereka2 ni tak kisah berapa jumlah yg ader dalam sampul duit raya tersebut.... dgn hanya satu sampul boleh membuatkan mereka seronok sgt... dan saya turut berkongsi kegembiraan tersebut..... Dgn kanak2 juga kita perlu jujur dalam melahirkan perasaan.... kanak2 tau sejauh mana kasih sayang yg kita berikan pada mereka......

Kanak2 juga jujur dalam memberikan pendapat.... tanyalah aper saja soalan pasti akan dijawab dgn jujur.... sbb kanak2 bercakap dari aper yg mereka nampak dan aper yg mereka rasa.... sbb tu saya suka mendengar cerita2 yg keluar dari mulut mereka... macam2 cerita yg ingin mereka sampaikan.... tau tak, biler kiter tgh menghadapi permasalahan..... cuba habiskan masa tu dgn berbual dgn kanak2 dan melayan karenah mereka... pasti permasalahan yg ditanggung itu berkurangan......sbb tu hati saya tersentuh biler berlakunyer pembuangan bayi... sedih jer rasa hati... setiap kanak2 tu ader rezeki mereka sendiri.... jgn anggap mereka ini beban.... jika korang lebih mengenali kanak2, baru lah korang akan tau betapa istimewa nyer mereka......^__^


No comments:

Post a Comment