SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, February 15, 2012

Benci tp sayang......

Salam semua.....

Benci tapi sayang..... mcm mana tu?? kalau dah benci tu, benci je ler...... cam ner boleh sayang lg !!! Mungkin sbb perasaan sayang lebih banyak dr benci kot.......sbb tu terjadi nya 'benci tp sayang'.....hehehehe... alkisah kawan saya ni.... mulut kata benci tp hati ???... mmm... mulut memang boleh menipu tp hati tak boleh yer...... sbb tu, ada pepatah... 'kerana mulut badan binasa' tp kita tukar skit yer biler melibatkan perasaan ni.....'kerana mulut hati terseksa'...... huhuhuhu.....

Sebab tu, saya ni biler bab2 melibatkan perasaan ni.... saya pandang jauh skit !!!.... banyak yg perlu saya fikirkan.....saya perlu tanya hati saya, perlu tanya akal saya... dan perlu tanya perbuatan saya..... mungkin sbb tu, saya lebih matang kot.... saya takut nak ikut amarah saya sbb saya akui saya memang 'hot temper' tp usia mematangkan kiter kan....... saya banyak belajar dr pengalaman lalu.......

Berbalik pada 'benci tp sayang' tadi..... perlu ker utk membenci kepada org yg pernah singgah dan bertakhta kat hati kiter....kenangkan la kebaikan dan kenangan masa bersama dulu.... jgn belajar membenci sedangkan hati menyayangi.... tangani semua masalah dgn tenang... semua masalah ader penyelesaian nyer... dan yg pasti membenci bukan jln yg terbaik.... belajar la memaafkan dan mendoakan kebahagiaan si dia kan lebih baik...... soal jodoh, itu kerja Allah...... Allah sudah mengatur setiap perjalanan hidup manusia..... kita sbg hamba nya, harus berdoa agar dipertemukan jodoh yg baik... Insya-Allah....

So, kepada kawan saya ni yg mungkin terbaca atau mungkin x baca pun citer ni...... belajar la mengawal kemarahan... marah tu tak bleh bawa ke mana pun...... sbb dari perasaan marah tu la lahirnya kebencian... Wassalam.....

2 comments:

  1. Kalau soal cintan saya rase blh la kalau kita memaafkan...sbb bagi saya kalau dibenci2...lagi kita tak boleh lupakan dia...baik kita memikirkan yang terbaik saje untuk masa depan...

    Kalau dengan sesape pun plak...jgn la kita sering berburuk sangka dan berniat jahat..biar jahat di mulut jangan jahat di hati..hihi..(p/s:saje je ckp..xde kene mengene ngan yg hdp atau mati )

    experience is the best teacher.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2.... pengalaman juga mematangkan kita...

      Delete