SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, October 8, 2014

'spagetthi aglio olio baling2'


As-salam....

Lama x kongsi resepi kan?? bukan aper, malas nak tangkap gambar satu2... nanti mak bising sebabnyer skit2 nak tangkap gambar... walhal saya nak share kat blog jer... he3..

Ari tu, keboringan tahap gaban... perut pun lapar sama... then bukak almari ader spagetthi yg dah berabad x bermasak2 lg... bukak peti ais, ader udang n sotong.... kebetulan plak cili benggala @ capsicum pun ader... daun 'parsley' ari tu masih berbaki... kepala dah berfikir2 nak wat spagetthi aglio olio tp olive oil x de... x sedap ler mcm ni...

So, guna jer la aper bahan yg ader yer.... mungkin ler x sesedap kat kedai tp bleh ler nak belajar pelan2... hu3.. saya namakan spagetthi saya ni, 'spagetthi aglio oli baling2'.... kih3.. ^__~

Firstly, rebus spagetthi dulu... taruk minyak skit dalam air rebusan tu... dah lembut, toskan dan basuh ngan air paip... tu kebiasaan yg saya buat... dan satu lg, saya suka guna spagetthi yg halus skit sbb senang dikunyah....

Sediakan bahan2 utk menumis...

1. Bawang putih (dipotong dadu)
2. Cili kering (digunting halus2)
3. Sedikit lada hitam (ditumbuk halus)
4. Cili benggala @ capsicum (dipotong dadu0
5. Sotong dan udang
6. Daun parsley
7. Spagetthi yg telah siap direbus

Disebabkan olive oil x de.... terpaksa ler saya guna minyak masak biasa... he3... ader aku kesah ker?? org bujang mcm saya, mana simpan stok olive oil kat umah kan.... guna step mengikut gambar ni yer...

Tumis bawang putih hingga naik bau..

Selepas tu, masukkan udang dan sotong...
Setelah itu masukkan cili benggala, cili kering, lada hitam dan daun parsley.... kemudian, letakkan sedikit garam + aji... jgn banyak sgt tau.... pas tu, rasa....
Masukkan spagetthi yg telah direbus td dan kacau rata....
taraaaaa !!! dah siap utk dimakan... hu3... senang jer kan... cepat dimasak dan kenyang dimakan....

 Sekian..... selamat mencuba.... ^__~

No comments:

Post a Comment