SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Sunday, May 5, 2013

ikan keli goreng berlada - resepi paling senang....

As-salam....

Lama rasanyer x menulis blog kan.... idea tu banyak tp masa utk menulis tu x de.... he3.. disebabkan 'rating' utk resepi begitu tinggi... so, saya nak kongsi ler resepi saya... cara saya memang paling senang.... ye lah kan, mungkin ader sesetengah pompuan yg masih dalam proses nak belajar masak, jejaka2 bujang yg dok reramai kat umah bujang tp x tau nak masak, atau yg masih tercari2 menu aper yg nak masak ari.... bleh ler cuba resepi cara saya ni.... mudah dan ringkas...

Ari ni nak kongsi resepi ikan keli goreng berlada... disebabkan ikan keli antara ikan favorite kat umah saya, jadi ikan ni memang wajib ader dalam peti ais... he3... ok, x nak buang masa... kiter teruskan ler cara2 nyer yer.....

First, gi ler beli ikan keli tu dulu... macam saya, saya suka beli ikan keli yg dah bersiang... senang skit nak wat keje... (malas nak menyiang sebenar nyer...) dah beli ikan tu, basuh ngan air kapur sirih then basuh plak ngan air asam jawa.... utk hilangkan hanyir ikan... rasa2 nyer korang tau kan??

Kedua,

letakkan serbuk kunyit dan sedikit garam....

Ketiga, goreng ikan keli tu sampai agak garing (bukan hangit ok !!)... kalau pakai minyak baru, pastikan letak asam keping 3pcs utk pastikan ikan x melekat di kuali..... petua org dolu2... :)

goreng ikan 

 Keempat,
 
ikan keli yang telah siap digoreng....


Kelima, sementara menunggu ikan keli habis digoreng.... rebus cili kering.... 


Keenam, kupas dua biji bawang besar.... saya masak memang suker pakai bawang besar... x suka pakai bawang kecik sbb malas nak kupas banyak2... he3... pemalas betul kan??



Ketujuh, blender cili kering tadi bersama bawang yg telah dikupas td.....


Kelapan, tumis cili yg telah diblender tadi sehingga kering (gunakan minyak yg digunakan semasa menggoreng ikan tadi... save cost.. he3..) ... api jgn terlalu besar sbb takut cili tu garing.... tak perlu taruk air asam atau aper2.. masak sehingga kering.. kalau kurang minyak, bubuh sedikit demi sedikit..... selepas agak kering, letakkan garam dan ajinomoto sahaja.... rasa... letakkan ikan ke dalam kuali dan gaul....


And the last, siap..... cepat dan mudah kan..... Selamat mencuba.... ^___~



Sekian......

1 comment:

  1. Untuk yang lagi galau, yang lagi bosan tidak tahu mau ngapain,
    tenang,,sekarang ada yang akan menghibur kalian sekaligus
    mengisi hari-hari kalian dengan games" online yang pastinya tidak akan
    mengecewakan kalian deh...

    yuk ikutan gabung bersama Pesonasaya.com
    Dapatkan Bonus Rollingan TO Sebesar 0,3 - 0.5% / Hari
    Bonus Referral Sebesar 20% Seumur Hidup

    * Minimal deposit hanya Rp 20.000
    * Minimal tarik dana Rp 20.000
    * Dilayani oleh CS profesional dan ramah
    * 24 jam online
    * Proses Depo & WD super cepat
    * No ROBOT MURNI PLAYER VS PLAYER
    * kamu berkesempatan menangkan Jackpot setiap harinya.

    Info lebih lanjut silahkan hubungi CS 24 Online Setiap hari melalui :

    * PIN BBM : pesonaqq
    * WA : +85587984700

    Link Alternatif : Pesonavip.com

    Salam Sukses Pesonaqq.com

    ReplyDelete