SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Sunday, December 23, 2012

perapan ayam...

As-salam.....

Setelah berkongsi resepi black pepper sauce, tak lengkap kalau saya tak share resepi perap ayam... cara saya gak ler.... bahan2 yg mudah... sbb cara saya, saya tak suker benda yg rumit2 ni..... so, benda yg senang haruslah saya share kan...... hu3...

Ader gak yg gunakan BBQ sauce campur black pepper sauce utk perapan... saya suka gunakan BBQ sauce brand HP tp setelah dikhabarkan yg brand tu 'x lepas'... jadi, saya was2 ler nak guna.... brand lain saya x cuba pun tp brand HP ni memang sedap..... so, saya berbalik ler kepada resepi asal..... x yah citer banyak, kiter terus ke bahan2 nyer yer.....

Bahan2 :-

1. Cili kering
2. Bawang besar
3. Serai
4. Halia
5. Sos tiram
6. Serbuk kunyit
7. Gula
8. Garam
9. Ajinomoto
10. Ayam

kepak ayam yg telah siap dibasuh.......

blender bawang besar, halia, serai dan cili kering...... jgn gunakan banyak air... saya akan blender dan tapiskan... air yg telah ditoskan, digunakan utk blender bahan2 lain.....

setelah diblender, kacau sehingga rata....

masukkan sos tiram.....

masukkan serbuk kunyit....

masukkan sedikit garam, ajinomoto dan gula (gula kena masuk banyak2).... dan rasa....

perapkan ayam tersebut semalam dan masukkan ke dalam peti ais....


Selamat Mencuba.... Yang pasti, sedap hingga menjilat siku.... ha3..... Sekian... ^__~



2 comments:

  1. cili kering kena guna berapa banyak ya kak??/ bawang besau berapa butir? halia berapa cm? heheh soe bertnya ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry, lambat reply... tgk pd uantiti ayam, dik.... kalau ayam dalam sekilo, amik segenggam besar jer cili kering tu... bawang besar dalam 4 @ 5 biji dan halia tu kena agak2..... selamat mencuba... :)

      Delete