SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Friday, December 21, 2012

rendah diri....

As-salam.....

Sejujurnyer saya rendah diri ngan org disekeliling saya.... tertanya2 gak kenapa saya x jadi mcm diorang... seronok tgk life diorang.... tp saya??? mmmm..... bukan mengeluh atau menagih simpati.... saya akui, saya jarang bercerita aper yg terbuku dlm hati saya.... tp biler kengkawan tanya baru saya cerita.... itu pun tgk gak ngan saper kan.... sbb tu, saya lebih suker menulis dr mengungkapkan nyer.....

Rasa rendah diri ni makin ketara kebelakangan ni..... tu yg buat saya sedikit mengasingkan diri..... wat hal saya sendiri.... tp org x faham.... x de niat pun nak wujudkan 'jarak' ni.... tp percaya la, jurang ni terbina sbb 'rasa' yg ader pada diri saya ni.... saya x bleh jadi mcm org lain..... saya tau di mana tahap saya..... saya x bleh lebih dr 'benteng' tu.... saya perlu sedar siapa diri saya...

Keinginan dalam hati memang banyak tp apakan daya saya.... x tau la, tetiba rasa sedih ..... saya x bleh ikut rentak org lain.... saya kena cipta rentak saya sendiri..... kdg2, mengasingkan diri lebih baik utk diri saya..... tp saya tak mampu 'bergerak' tanpa ader seseorang di belakang saya.... tp, biler org di belakang saya juga tak faham ngan saya... mcm mana???

Saya memang sukar diduga..... bila rasa rendah diri ni menebal, saya rasa diri ni kecik jer.... dan saya akan mula membandingkan kekurangan diri saya ngan kelebihan org lain.... di situ lah saya mula jadi cepat mengalah...... dan selalu cuba utk mengundurkan diri..... saya juga akan rasa rendah diri biler kekurangan diri saya diperkatakan secara terang2 an..... Kdg2 saya terlupa saper diri saya..... dan saya minta maaf jika sikap dan perangai saya ni tak dapat dikawal..... Saya sendiri cuba ubah tp keadaan selalu tak mengizinkan.....

Kdg2 saya berkata pd diri saya sendiri.... 'org x faham, aper yg saya tempuh dan aper yg saya rasa selama ini'..... Saya diam, saya dgr.... Walau dalam hati dah mula 'banjir'...... saya tak nak minta tolong cuma satu yg saya minta.... tolong faham saya walaupun kdg2 saya sukar difahami.....

2 comments:

  1. boleh sy share,, sy betul2 suka,, bila baca seakan membaca pasal diri sy sendiri,, seronok baca walau tak panjang,, dan terima kasih sbb kongsi,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry, lambat reply..... bleh jer kalau nak share.... tima kasih sbb sudi singgah ke blog saya.... :)

      Delete