SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Tuesday, July 9, 2013

Alhamdulillah, Ramadhan dtg lagi....

As-salam.....

Syukur alhamdulillah, Ramadhan dtg lagi.... dan saya masih lagi dpt menjalani rukun islam ke-3 iaitu berpuasa di bulan Ramadhan... Allah masih lagi memanjangkan usia saya utk sama2 menjalani ibadah ini bersama anak2, keluarga dan sahabat handai....

Baru2 ni, ofis ader buat majlis bacaan yassin sempena menyambut Ramadhan dan ustaz ader memberikan sedikit tazkirah.... kata ustaz, biler kiter meninggal dunia nanti ader 4 bahagian yg akan dihisab.... pertama, bahagian kepala adalah solat 5 waktu.... kedua, sebelah kanan adalah berpuasa.... ketiga, sebelah kiri adalah zakat fitrah dan yg keempat adalah bahagian kaki iaitu amalan2 lain spt membaca Al-Quran dan sbgnyer....

Biler difikirkan balik, mudah sebenarnyer utk kiter berbuat amal dan mengumpul pahala jika dikira dari sudut yg diberikan... solat, puasa, zakat dan lain2... saya tau, saya bukan ustazah yg selayak nyer utk memberi nasihat atau aper2... saya sekadar menyampaikan kata2 yg disampaikan oleh ustaz.... bulan Ramadhan adalah bulan yg paling senang utk mengumpul pahala.... jadi, saya x nak terkecuali dari melakukan kebaikan di bulan ini....

Segala doa atau kata2 yg kuar dari mulut kiter pada bulan ini, In Sha Allah akan dimakbulkan... ustaz ckp, minta lah agar Allah sentiasa memberikan kesihatan yg baik dan rezeki yg melimpah... bulan Ramadhan juga adalah bulan turun nya Al-Quran, jadi perbanyakkanlah membaca Al-Quran... saya ader terbaca dari FB yang dikongsi oleh rakan saya bahawa sekiranya kiter dapat membaca Al-Quran sebanyak 4 muka surat dalam sehari, In Sha Allah kita akan dapat khatam utk penghujung Ramadhan... itu yg sedang saya buat sekarang... tp saya kena membaca lebih dari 4 muka surat sehari sbb perempuan kan ader waktu keuzuran.... dan saya berharap sgt yg saya bleh khatam pada penghujung Ramadhan ni... In Sha Allah, itupun jika umur masih panjang.....

Solat tarawikh juga amat dinantikan semua umat islam.... oleh sebab ayah saya menghidapi strok, saya hanya bertarawikh di rumah saja seorang diri... sbb mak nak tarawikh di surau dan saya yg menjaga ayah di rumah... x pe la, yg penting keinginan dan niat dlm hati utk bertarawikh.... nak seribu daya, x nak seribu dalih kan.... saya hanya buat 8 rakaat dan 3 witir... In Sha Allah, moga Allah terima solat saya ini.... seusai solat tarawikh, saya membaca Al-Quran ditemani anak2 disebelah... Moga2 Ramadhan kali ni, saya tak rasa rugi...

Pagi ni, saya siapkan juadah sahur utk keluarga.... dan nasib baik syafiq agak senang utk dikejutkan... ye lah, saya kerah suruh dia tido awal2 dan dgn saya pun tido awal sbb saya x nak sambung tido lepas sahur... nanti mula ler badan jd lemau nak gi keje... kalau nak ikutkan mengantuk ni, tido 10 jam pun x cukup.... hu3... alhamdulillah, tahun ke2 syafiq berpuasa... moga2 dia berpuasa penuh tahun ni... dia amat membanggakan saya sbg anak lelaki... dan saya minta Allah sentiasa terangkan hatinya... In Sha Allah, x lama lg dia dah nak naik Al-Quran.... saya harap dia mampu menjadi abg dan pemimpin saya nanti... In Sha Allah...

Ok la, moga2 Ramadhan kali ni kiter sama2 mendapat keberkatan dari-Nya.... kiter menjalani puasa bersama, bertarawikh bersama dan bersama2 mencari keredhaan Allah... saya juga masih belajar... tp siapa lg nak merubah diri kiter kalau bukan diri kiter sendiri.... spt yg selalu saya kata, yg baik itu dtg nyer dari Allah dan yg x baik itu dtg nyer dari diri kiter sendiri.... In Sha Allah....

Sekian....

No comments:

Post a Comment