SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, August 28, 2013

Paprik campur..... :)

As-salam....

He3..... patutnyer resepi ni ditulis untuk adik ipar saya ..... siap pm saya di inbox FB sbb nak resepi paprik ni... sorry dear, terlupa sgt !! yg gelak nyer, dia ckp nak resepi paprik kak ngah yg 'marvellous' tu.... x de la sedap mana pun.... kalau cukup bahan2, maka jadi ler paprik tu.... dan yg paling penting, masaklah dgn seikhlas hati..... In Sha Allah, sedaplah ia.....

So, saya x nak membebel pepagi ni.... kita teruskan pada bahan2 nyer lah yer.....

Bahan2 :-

Udang (buang kepala)
Sotong (potong kecil)
Ayam (potong kecil)
Cili kering (agak2.... rebus dulu tau !!) *
Halia *
Bawang besar (2 biji & 1 biji dihiris kasar) *
Bawang kecil (3 ulas) *
Cili api (5 tangkai & 3 tangkai dihiris) *
Serai ( 3 btg - diketuk )
Daun Limau Purut ( dikoyak2 )
Sos tiram (2 sudu)
Sos cili (1 sudu)
Kicap
Air Asam Jawa
Lobak merah
Bunga kobis
Kacang panjang / buncis
Putik Jagung
Garam
Gula
Ajinomoto

( *blender)

Cara memasak :-

1. Tumis bahan2 yg diblender dan serai hingga terbit minyak....
2. Then, masukkan udang, sotong, ayam, air asam jawa, daun limau, sos tiram, sos cili dan kicap....
3. Bubuh garam, gula dan sedikit ajinomoto..
4. Selepas rasa menepati citarasa dan bahan2 mentah telah masak, masukkan sayur-sayuran tersebut...
5. Hidangkan..

Senang dan mudah kan.... cuba ler.. 'Selamat Mencuba'....

Sekian..... ^__~

No comments:

Post a Comment