SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Thursday, August 15, 2013

kisah ayah....

As-salam....

Lama rasanyer tak menulis... duduk2 tadi, tetiba terdetik nak citer pasal ayah... bukan sebab hari bapa mahupun aper... cuma tetiba rasa nak bercerita... kalau korang sudi baca, bacalah yer.... he3.... mungkin bukan kisah menarik utk dibaca cuma sekadar bercerita....

Ayah..... memang garang dan tegas !! x de saper berani melawan ckp ayah.... tp ayah bukan jenis terus marah... ayah perhati dulu, tp biler dah agak2 melampau tu yg naik hangin ayah tu... teringat masa zaman anak dara, ayah minta saya buatkan kopi utk dia (ayah mmg suker air kopi saya... x caya, tanya mak...) tp disebabkan saya leka tgk tv, saya ckp 'jap yer, ayah'.... ayah suruh lg... saya masih bg jawapan yg sama.... masuk kali ke-3, saya terus buat dan letakkan air kopi tu atas meja bersebelahan ngan ayah... ayah terus tepis cawan tersebut hingga mengenai dinding dan pecah.... memang terkejut masa tu.... terus ayah ckp 'lain kali, kalau ayah suruh jgn nak nanti2 kejap'... lepas dari peristiwa tu, ayah suruh jer terus gi buat.... ha3... tau takut !!

Tp disebabkan kegarangan dan ketegasan ayah ni ler yg menjadikan saya dan along, anak pompuan yg terdidik di zaman remaja... ayah x benarkan langsung saya dan along berpeleseran bersama kengkawan... mungkin bimbang akan keselamatan kitorang.... sejujurnya, ayah memang sayangkan anak pompuan.... dan yg paling pasti, ayah selalu tau dalam taste saya berpakaian.... selalu nyer pilihan ayah x pernah mengecewakan saya.... tp tu ler, perangai ayah ader turun skit kat saya.... cam ner tu??? saya akui, saya garang dan tegas ngan anak2... kdg2 tu, saya dah jadi mcm tarzan..... tp saya akui, dlm masa yg sama saya seorang yg penyayang.... mungkin sebab terdidik dari kecil dengan suasana mcm tu...

Dulu... ayah seorang peniaga petai di Chow Kit... ayah ader kedai sendiri.... sebut je nama Pak Teh, saper yg x kenal.... ceh, macam gangster ler plak... hu3... ayah org tgh di antara pembekal petai ngan peniaga.... ayah bukan berniaga skit2... jenis yg satu lori tu... ayah amik terus petai dari org asli di perak... masa tu, kitorang adik beradik agak mewah... duit ayah berkepuk2 dalam poket... org berniaga kan... dulu meniaga, semua pakai tunai.... so, agak takut gak ler tgk ayah bawak duit banyak dalam poket....

Tapi skang..... ayah dah kena strok (sebelah kanan) sejak saya berumur 16 tahun..... so, skang ni dah hampir 15 tahun tahun dah... kesian tgk keadaan ayah... bukan x pernah berubat... duit simpanan abis utk berubat ayah jer.... jadi sejak tu, kami sekeluarga tidak semewah dulu tp cukup ler utk perbelanjaan bulanan berkat dari duit sewa kedai ayah di Chow Kit.... Alhamdulillah, kami dibesarkan dari duit sewa tersebut.... ayah bleh berjalan sendiri tp agak perlahan... jadi, untuk memudahkan kami membelikan welchair untuk ayah supaya mudah ke mana2......

Kdg2 kesian tgk ayah sbb ayah ader masalah biler makan.... ayah akan cepat tersedak dan batuk tanpa henti..... tu yg kadang2 sukar utk bawa ayah makan di luar kerana bimbang mengganggu org lain untuk menjamu selera..... pernah sekali tu, bangsa lain makan di sebelah meja kami sekeluarga.... didengarnyer ayah tersedak dan batuk tanpa henti, terus diangkatnyer pinggan dan beralih ke meja lain.... honestly, saya marah pada bangsa tersebut tp aper daya saya.... sebab tu mak selalu bekalkan kain tuala di poket ayah agar biler ayah batuk @ tersedak, ayah akan menutup mulut ngan tuala tersebut.... tp tau ler, org lelaki kan?? baik batuk, bersin, bercakap... mana pernah perlahan.... hu3.... x pe la, org lain tgh sihat, tgh kuat lagi... pandang sebelah mata jer la pada ayah.... Allah Maha Berkuasa... takut jadi hukum karma...

Biler ader kawan ofis yg memuji saya kerana sering bawa ayah dan mak kuar, saya terkejut sebenarnyer.... katanya 'bagus awak ni sebab rajin bawak mak ayah kuar berjalan'...... mungkin sebab saya selalu upload gambar keluarga tiapkali kami sekeluarga kuar gi mana2 dlm FB... ye la, 5 hari mereka2 ni terperuk dalam umah masa kiter kuar bekerja... cuba kita ni?? mau jadi cacing kepanasan dibuat nyer.... he3...

Aper pun, sayangi mereka selagi mereka masih ader di bumi Allah ni... belajar menghargai tiap saat yg ader.... setiap masa tu kan 'kenangan'.... jgn dah hilang depan mata, baru nak menyesal.... pada ayah, moga ayah tabah mengharungi hidup ni walaupun ayah kena strok.... sbb setiap yg terjadi, ada hikmah nyer.... dan saya dah mula nampak 'hikmah' itu..... Alhamdulillah..... :)

Sekian......

No comments:

Post a Comment