SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Wednesday, January 2, 2013

mendidik dgn cara terdidik....

As-salam....

saya akui, saya memang agak strict.... kalau itu, itulah kata saya.... x de saper yg mampu kata aper2 melainkan menerangkan dgn cara yg betul dan fakta2 yg bleh digunapakai.... saya seorang yg sgt mudah berbicara kalau kena dgn cara dan intonasi suara.....

mungkin sbb saya agak manja ( dari dalam ler...) menyebabkan saya perlu ditanya atau disoal dgn cara yg lembut..... Saya x suka pada kekerasan mahupun kelantangan.... itu bukan cara saya..... biler yg bertanya itu mengherdik atau menengking saya, secara automatik saya bleh jadi pemarah..... Mula ler suara saya pun jadi tinggi..... bukan nak jadi kurang ajar tp ntah la.... perangai ni memang dari dulu macam tu.... kalaupun nak didik saya, didik ler dgn cara yg terdidik....

Saya tak marah kalau nak tegur cara saya yg agak strict ni.... mungkin terikut ngan cara ayah..... dan juga faktor persekitaran menjadikan saya seperti ni..... tapi bercakap dgn cara yg betul, tempat yg betul..... percaya la, kalau kena dgn cara nyer, saya bleh terima..... kalau saya salah, katakan secara berdepan dan berikan sebab2 yg membolehkan saya faham situasi itu.... saya seorang yg sgt mudah... dan tolong jgn mengusutkan nyer lagi.....

saya bukan nak tegakkkan benang yg basah..... cuma biler keadaan tu saya perlu fight, saya akan fight... Itu memang cara saya..... saya berdepan dan ketahui permasalahan tu.... saya x nak menuding jari pada salah sesiapa cuma saya nak kan kebenarannyer tp selalu cara saya disalah anggap.... saya lebih suka berdepan dari berkata2 di belakang.... Salah ke cara saya???

Terima kasih pada 'kawan' saya yg sabar melayan karenah saya dan sentiasa faham keadaan saya.... terima kasih kerana mendidik dgn cara yg terdidik.... saya appreciate atas keberanian nyer menegur saya...... teringat kata2 nyer, 'kiter x bleh ubah org lain kalau kita sendiri x ubah diri kiter sendiri'... saya akan pegang kata2 itu..... untuk jadi seorang yg matang, saya perlu belajar mengawal emosi diri.....

Terima kasih juga sebab tunjukkan jalan pada saya..... jalan yg selama ni saya tak sedar kewujudan nyer..... Demi tahun 2013, saya cuba jadi yg terbaik..... tolong didik saya yer !!! tp biarlah dengan cara yg terdidik.....

Sekian.....^__~



No comments:

Post a Comment