SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Friday, November 13, 2015

S.A.H.A.B.A.T

Assalamu'alaikum...

Saya bukan manusia sempurna... tak cantik... tak kaya... tak punya aper2 yg istimewa... yg saya ader cuma sekeping hati.... saya tau, saya bukan sahabat yg baik... tp seikhlasnyer saya jujur dalam persahabatan.... saya syg kawan2 saya... kdg2 saya paksa diri saya buat sesuatu di luar kemampuan diri saya demi sahabat2 saya.... walaupun pd masa tu, saya ader masalah saya sendiri....

Orang takkan tau aper itu nilai sahabat yg sebenar....  bukan mudah untuk mencari seorang sahabat... yg setia bersama tatkala susah dan senang.... menegur setiap kesalahan kiter.... menerima kiter seada nyer kiter...

Terkadang sahabat bukan ader 24 jam dgn kiter... ader juga yg setia memerhati dari jauh dan mengikuti setiap perkembangan kiter.... dan saat kiter perlukan pertolongan, dia segera menghulurkan bantuan tanpa dipinta.... bukan senang kan??

Jika ingin jadi sahabat yg baik, kiter perlu ubah diri kiter.... jadikan diri kiter sahabat yg baik pada org lain dulu... belajarlah bertolak ansur... menerima pendapat org lain.... sentiasa bersama di saat jatuh dan bangun.... tp terkadang org x faham keikhlasan kiter.... tp biler kiter dah hilang atau x de depan mata, baru org tau betapa bernilai kiter di mata mereka....

Saya akui, saya keseorangan... selain keluarga, saya juga mengharapkan diri saya dikelilingi oleh sahabat2 saya... tp, syg !! semua sahabat2 terbaik saya dulu meninggalkan saya... tinggalkan saya sorang2... tp, biler saya dah mula membina keyakinan bahawa saya perlu berdikari tanpa sahabat2 di sisi, 'mereka2' ini muncul kembali.... kata mereka, mereka bahagia melihat hidup saya sekarang.... tp hati saya?? Allah jer yg tau betapa saya sedih kerana di saat saya perlu bahu utk dipinjam, x seorang pun ader di sisi saya.... yg ader cuma keluarga dan anak2... mereka la 'kekuatan' saya selama ini...

Saya mmg susah nak mesra ngan org... biler saya dah kenal dan dah mula syg, saya mmg over take care walaupun saya ni spesis 'sayang yg x tunjuk'.... biler saya dah mula syg, semua benda yg berlaku saya akan amik kira.... saya x perlu bertanya semua... saya hanya akan memandang dari jauh.... hanya lihat tawa mereka.... lihat kebahagiaan mereka... biler melihat senyuman di wajah sahabat2 saya, dah cukup membahagiakan saya... saya x pernah minta utk disanjung... cuma berikan saya ruang utk diisi dalam hati kamu dan diingati selalu...

5 cara pilih sahabat sejati


Pertama : Pilihlah  sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dialah hiasan diri kita dan jika dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu,jikalau ia melihat kenaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-menghitungkan

Ketiga : Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna dan jika ia mengetahui keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat : Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya pasti ia memberi,jikalau engkau diam,dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpamu,dia suka membantu dan meringankan serta menghiburkanmu.

Kelima : Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu

No comments:

Post a Comment