SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Saturday, November 28, 2015

pesanan dari IBU....

saat saya disunting satu masa dulu.... 


Assalamu'alaikum...

Semalam menghadiri pengebumian seseorang yg telah saya anggap macam ayah saya, ABAH... banyak citer baik2 yg dapat saya dengar dan jadikan pengajaran dalam hidup... org yg baik, kesudahan hidup juga pasti baik... In Shaa Allah, mana2 yg bleh diambil jadi iktibar, akan saya jadikan rujukan pada masa2 akan datang...

Masa borak2 ngan ibu dalam bilik bercerita kisah arwah abah.... kata ibu, ibu sempat berbisik dan bertanyakan arwah abah 'abg syg Yah tak?' jawab abah 'sayang....'... tersentuh hati dengar... mata ibu berkaca... kata ibu, ayah setia menyayangi ibu hingga hujung nyawa abah... kata sayang x pernah lepas dari mulut abah... isteri mana yg x tersentuh biler si suami x pernah menduakan nya walaupun berkemampuan...

Susah dan sukar nak cari lelaki sesetia itu... setia hanya pada seorang wanita... kuat betul iman abah !! Alhamdulillah, rezeki ibu dapat lelaki sebaik abah.... dan kata ibu, masa anak dara ibu dah niat dalam hati 'ibu akan terima siapa sajer lelaki pertama yg ajak ibu kawin... dan itu adalah jodoh ibu hingga akhir nyawa ibu...' itu lah yg ibu niatkan dalam hati..

Sehingga lah arwah abah mengajak ibu kawin, ibu terkejut.... tergelak saya biler ibu kata...  'ini ker bakal suami ibu?? dah la hitam mcm india'... (arwah abah memang gelap seperti india)... ibu dah berkira2 nak tukar niat... tp ibu kata, itulah niat ibu dari dulu jadi ibu terus terima lamaran tu.... dan Alhamdulillah, ibu bahagia hingga arwah abah menghembuskan nafasnyer yg terakhir... dan ibu melahirkan rasa syukur yg terhingga atas pemberian Allah yg x ternilai ni... cemburu saya... :)

Ibu berpesan pada saya, 'Sha nak kawin nanti, kena niat macam tu... In Shaa Allah, Allah akan beri keberkatan pada lelaki pertama yg ajak sha kawin... Ibu percaya, perempuan yg baik mcm sha akan dapat jodoh yg lebih baik...' saya sekadar angguk faham.... walaupun saya tau, keputusan soal perkahwinan bukan mudah bagi saya.... dan saya tak nak terlalu mendesak diri saya utk berkahwin... biler saya mendesak diri, saya akan stress... biler stress, saya akan buat keputusan yg terburu2... saya tak nak macam tu....

Ibu, sha ingat pesan ibu... tp sha x sanggup nak pasang niat macam tu... tp sha dah berjanji dgn diri sha, kebahagiaan sha adalah dari kebahagiaan anak2 sha.... lelaki yg mampu membahagiakan anak2 sha, itulah lelaki yg sha cari.... lagipun sha beri masa utk diri sha berubah... perbaiki diri... kurangkan mana2 perkara yg x baik dalam diri... muhasabah diri... sha percaya, kalau dah tertulis jodoh sha dalam Loh Mahfuz, sha akan setia menunggu.... sha cuma ikhtiar mana yg terdaya... Sha cuma minta ibu doakan sha bertemu jodoh yg baik utk diri sendiri dan paling penting utk anak2 sha...

Dulu, saat saya disunting utk menjadi suri hati 'seseorang', masa tu saya dah serahkan segala2 kasih syg yg ader dalam diri saya.... Allah jer yg tau betapa saya syg sepenuh jiwa dan raga saya.... saya serahkan segala2 nyer.... tp betul org ckp, macam mana syg pun kiter pada seseorang, simpankan sedikit kebencian... dan 'pengalaman' tu la yg mendidik saya.... saya x bleh syg org !! sbb saya akan jadi terlampau sayang, terlampau percaya tanpa ader sebarang curiga... sbb tu, saya terlalu kecewa dgn perkahwinan saya yg lepas.... dan saya akui, saya x bleh tgk langsung muka bekas suami hingga sekarang.... teruk kan 'kesan' dia biler kiter terlalu sayang??? jadi nyer skang, saya cuba mengawal 'rasa' itu... agar saya tak kecewa lagi....

Sebenar nyer diri dah sedikit stress biler anak dara dah hint2 nak ayah.... mana nak cekau?? ingat bleh beli longgok ker kat pasar malam.... ha3... ikutkan, saper2 pun bleh jadi ayah dia... walaupun secara x rasmi... hu3... nak jadi rasmi, kena tambat hati anak dulu, baru tambat hati mama nyer... walaupun hakikatnyer hati mama nyer sukar ditambat...

Hati pompuan ni mcm kerak nasi, ari2 simbah air lembut lah ia.... saya mungkin akan lembut hati tp mungkin dalam jangka masa panjang.... sbb saya ni jenis pikir sampai hujung dunia... semua benda saya fikir... ha3... jadi nyer, kena lah bersabar skit perangai saya yg mcm2 ni....

Org cakap, nak jodoh yg baik kena la jadi baik juga... so, skang ni saya sedang berusaha untuk jadi baik... walaupun x banyak, at least saya usaha ke arah itu... doa2 kan saya !! dan para2 ibu yg mengenali saya.... doakan yg baik2 utk saya kerana saya percaya doa seorang ibu adalah sgt2 berkat...

Sekian...

P/S : Gambar sekadar makluman... tak de maksud bahawa saya masih mengingati bekas suami.... langsung x de perasaan cuma sekadar berkongsi memori saya...


No comments:

Post a Comment