SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Sunday, November 22, 2015

ketegasan dalam kelembutan....



Assalamu'alaikum...


Ok, mungkin saya terlalu ikutkan perasaan.... mungkin jelas terlihat kat muka saya bahawa saya x suker.... saya bukan jenis pura2... dan saya x banyak ckp dgn perkara2 yg saya x nak ckp... tp jgn salahkan saya biler saya x bleh terima seseorang 'org baru' dalam keluarga saya.. dalam hidup saya.... dan mungkin hidup anak2 saya nanti...

Saya mmg susah nak baik ngan org.... itu mmg saya mengaku !! saya bukan jenis terima semua jenis2 manusia dalam hidup saya... mmg amik masa... tgk pd keadaan... kdg2 sekejap, kdg2 lama... so, sebelum tu kena bersabar la skit dgn perangai saya sementara saya kenal hati budi org tu... muker saya mmg buat macam x tau tp realiti nyer saya mengambil tau... tp kalau saya dah baik, korang akan tau mcm mana biler saya dah baik ngan org.....

Korang x bleh salahkan saya.... saya terdidik jd mcm ni adalah dr kisah silam saya... kisah hidup saya... sbb tu saya nampak mcm tegas !! saya bukan garang tp saya tegas.... tambah2 lagi biler saya mula belajar utk membuat keputusan utk diri sendiri, utk anak2.... saya jadi 'penentu' segala yg bakal2 terjadi... dan sbb tu saya jd berhati2 dgn org2 sekeliling saya... bukan semua org bleh percaya... ader yg jujur dan ader yg tidak.... so, start tu saya jd lebih berhati2.... x mudah saya mengenali sesaper... dan mungkin juga sebab tu saya x kawin2 lg sampai skang.... sbb yg saya jumpa, banyak yg x jujur.... nakkan saya jer, bukan anak2....

Mcm kes my lil bro.... maybe nak kenal2 ngan 'someone'.... dan dah dgr gosip2 yg diorang ader hubungan.... then, my first impression mmg saya x berapa suker... biasa la, pompuan kan?? saya bukan nak jatuh hukum... atau bukan nak judge org cuma saya x nak adik2 saya hanya memberikan 'harapan2' palsu pd seorang pompuan... saya pompuan dan saya tau, org pompuan ni kalau diberi 'keistimewaan' skit akan mula 'feel' lebih2.... walhal org lelaki ni sekadar selesa berkawan... ( sbb saya pun selalu feel lebih biler org lelaki ni layan lebih skit..) dan biler kecewa, sakit sgt rasa hati... saya x nak adik2 saya mempermainkan hati pompuan... kalau betul2 nak, baru saya amik kisah...

Biler saya diselubungi rasa2 tidak percaya pd org lain, saya terbawa2 pd ahli keluarga saya.... mcm mana lah kalau anak2 saya nanti bawak calon2 menantu?? hu3... mau banyak yg saya reject... ha3... saya bukan cerewet tp saya jenis tegas... saya x nak layan perkara2 yg akan mengecewakan org lain.... saya x sampai hati melihat kawan2 pompuan sekaum saya kecewa hanya kerana lelaki... saya x nak!! sbb saya tau mcm mana perasaan biler dikecewakan.... rasa kecewanyer biler dikecewakan oleh seorang lelaki...

Sebab tu, skang saya cuba hadkan diri saya... saya x nak terlampau mencari !! saya ckp ngan hati saya, 'kalau org tu betul2 nakkan saya, dtg lah cari saya...' saya takut utk layan perasaan saya... hati saya, saya serah pd Allah... biar Allah yg jaga.... saya takut utk kecewa lg... utk bina kembali kepercayaan pd lelaki, bukan mudah pd saya.... saya perlu amik masa.... tgk pd kesungguhan si dia utk bertakhta di hati saya.... dan 'kunci utama' utk menambat hati saya adalah anak2 saya.... bukan mudah kan?? kalau pilihan org lain pun saya agak tegas, inikan pula pilihan utk diri sendiri....

Percayalah, dalam ketegasan saya ader kelembutan... tu yg org lain selalu ckp pada saya... saya mohon maaf sbb pengalaman banyak mengajar saya.... jadikan saya mcm ni !! jadikan saya tegas mcm ni !! jadikan saya manusia yg berhati2 dan curiga dgn org2 yg ader disekeliling terutama nyer lelaki...  tp kalau saya dah baik sgt ngan org lain, kamu akan kenal saper diri saya...

Sekian....


No comments:

Post a Comment