SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Friday, September 26, 2014

gaji oh gaji... :)

As-salam....

Bila ujung2 bulan ni, perkara yg paling seronok bg pekerja yg makan gaji mcm saya adalah biler dapat gaji.... hu3... sebelum gaji, plan ler macam2... nak gi sini ler, nak gi sana ler... tp biler dah gaji jer, aper yg dirancang tu x pernah plak ikut... lumrah kan?? rasanyer bukan saya jer... korang pun sama kan... he3... ^__~

Banyak sebenarnyer perbelanjaan saya dan anak2... tambah2 lg saya sorang2 yg kena sara anak2... x de langsung nafkah dr bekas suami... so, saya kena survive sorang2... tu yg biler ader jer part time job, saya sambar jer.... asalkan dapat buat belanja utk anak2... saya x bleh harapkan org lain... walau penat, walau x de masa utk anak2, saya terima jugak part time job tu.... bukan nyer jadi hamba duit tp skang ni, semua pakai duit... anak2 pun ader permintaan sendiri... tp alhamdulillah, sbb anak2 saya bukan jenis yg minta barang2 mainan... cuma kadang2 tu, saya kesian.. saya belikan juga utk mereka... bukan aper, kiter pun pernah jadi kanak2 dulu.... so, mana2 yg bleh turutkan, saya cuba turutkan...

Dengan gaji yg x besar mana, ditolak ngan KWSP dan EPF ni ler... belanja buat saya dan anak2... lepas ler saya bayar :-

1. Kereta
2. Duit mengasuh anak2
3. Pampers ayah
4. Yuran sekolah agama
5. Yuran sekolah tadika
6. Duit mengaji
7. Duit van
8. Duit bas
9. Yuran taekwondo
10.Duit belanja sekolah anak (harian)
11.Duit riadah
12. Hutang2 skit
13. Bil telefon
14. Internet umah

Banyak kan?? dan bleh bayangkan macam mana saya kena bahagi skit2 belanja tu... tp saya x nak terlalu fikir pasal cukup atau tidak duit belanja tu... yg penting semua tu berbayar... tu belum masuk roadtax dan insurans kereta, servis kereta dan duit klinik.... mula2 dulu, memang terduduk sbb semua masalah tu di bahu saya sahaja.... berbekalkan kekuatan dan semangat yg ader dalam diri, saya teruskan gak hidup.... jika nafkah anak2 diberi, bernafas ler jugak saya sbb duit utk anak2 dah ader... tp kalau 'dia' x pernah fikir pasal tu... aper daya saya !!! x kan nak meminta macam peminta sedekah... In Shaa Allah, selagi Allah kurniakan kesihatan yg baik utk saya, saya akan teruskan perjuangan saya ini tanpa mengharapkan duit 'dia'... sbb mak ckp, anak2 ader rezeki mereka... dan Alhamdulillah, betul ckp mak....

Aper pun, hidup perlu diteruskan.... buktikan pada 'mereka2' yg sengaja menganiaya saya dan anak2 ni bahawa saya masih bleh teruskan hidup... biarlah Allah yg balas sbb 'mereka2' dah ader bahagian2 mereka yg Allah dah tentukan... x pe anak2, bukan mama keseorangan menjaga kamu... Allah ada menjaga kamu selalu... dan selalu2 doakan mama murah rezeki dan diberikan kesihatan yg baik... Amin...

Sekian.... :)

No comments:

Post a Comment