SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Monday, September 29, 2014

cuti-cuti budget cara saya...

As-salam....

Ari ni rajin nak menulis.... x de keje nak buat sebab dah settlekan siap2... so, skang ni tgh berlakon ler yg saya ni tgh banyak keje... hu3... konon !! 
Ramai yg ckp, selalu tgk saya bawak anak2 gi jenjalan setiap hujung minggu... bukan aper, hujung minggu ler masa yg sesuai utk spent masa bersama.... hari2 bekerja ni, saya selalu gak balik lambat... maklumlah, secretary kan... selagi bos x balik, saya x bleh balik... jadi waktu bersama tu kurang sgt... jadi hari minggu ler saya turutkan kemahuan anak2....

Saya plan nak gi Bukit Tinggi ni 2 minggu lepas... berfikir2, sedangkan Genting Highland saya bleh drive.... takkan Bukit Tinggi x lepas kot?? tp sejujurnyer, jalan ke Bukit Tinggi betul2 menduga saya... tp saya drive tak laju pun...

Berulangkali ajak mak sbb mak tak pernah pegi... tp mak x nak sbb sibuk menyiapkan souvenir utk majlis perkahwinan sepupu saya pd penghujung Oktober ni... jadi kami tiga beranak ler ke sana... memang best gi sana.... belanja x de la mahal sgt... bleh ler...

Antara kos2 saya pd ari tu :-

1. Minyak RM 20 
    - kereta Saga kan... ader la 3 takuk tp masa naik Bukit Tinggi, saya tak guna air-cond langsung....          memang jimat giler !!! sebab dah turun dr Bukit Tinggi pun minyak still 3 takuk.... ajaib kan??

2. Tol RM 10 (pegi & balik)
     - nak melalui Genting Highland dan Bukit Tinggi kan ader tol.... pegi RM 5 dan balik pun RM 5..

3. Tiket masuk 
    Dewasa - RM 12 (seorang)
    Kanak2 - RM 8 (seorang )
    -  So, harga tiket untuk saya dan anak2 hanya RM 28. Harga ni termasuk dgn semua tempat.

4. Makan & Minum
    - Saya tau, makan dan minum memang mahal... jd saya bawa bekalan air dan bekal utk anak2... kat       situ, saya dah save duit makan. Cuma anak2 nak pop corn, saya belikan satu pop corn ngan harga       RM 5.80. Dan saya belikan aiskrim Solero sorang satu ngan RM 2 sebatang (total RM 4) dan air         tin 100 plus ngan harga RM 4.50 (utk saya..)

Total belanja ari tu ialah RM 72.30.... alhamdulillah, x mencecah dari budget yg saya buat... kalau nak turutkan nafsu, memang x sedar ler berbelanja... tp x pe, yg penting anak2 seronok... sesekali kan tgk bumi hijau, tgk umah jepun, dapat naik bas, naik bukit, tgk sungai... memang best ler !!! cuma nak gi umah jepun tu, kena naik bukit yg agak tinggi... terbakar gak ler lemak2 kat betis dan peha ni... balik jer dari Bukit Tinggi, membongkang tido x sedar diri... hu3... punya ler penat.... aper pun, inilah dia pengalaman..... utk saya dan anak2... saya sygkan anak2 lebih dari segalanyer dan saya akan sentiasa cuba utk jadi mama yg terbaik... doakan saya agar terus tabah.... 

Sekian....























No comments:

Post a Comment