SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Monday, October 20, 2014

resepi kek gula hangus yg senang

As-salam....

Ari ni saya nak share resepi kek gula hangus yang paling senang... x yah nak perap2 sampai 3 @ 4 jam untuk dapatkan kek yg berlubang2 dgn cantik....

Actually, ni adalah kuih kegemaran saya.... teringat masa bulan puasa baru ni, hampir setiap hari saya berbuka puasa dgn kuih ni.... itu pun kalau kuih ni tak abis di jual makcik tu... sedap sgt kuih dia.... x manis sgt dan lembut jer...

Ok... bahan2 utk wat kuih ni adalah seperti berikut :-

A. Gula Hangus

1. Gula - 2 cawan
2. Air panas - 2 cawan
3. Sedikit mentega

B. Bahan2 untuk membuat kek

1. Telur - 7 biji
2. Susu pekat - 1/2 cawan
3. Tepung gandum - 2 cawan *
4. Soda bikarbonat - 2 sudu teh *
5. Baking powder - 1 sudu teh *
6. Esen vanila - 1 sudu teh

- bahan2 yg bertanda (*) harus ditapis terlebih dahulu....

cairkan gula...
setelah gula cair, masukkan air panas secara perlahan2.... hati2 semasa menuang air tersebut kerana wap panas akan naik dan kacau rata.... masukkan sedikit mentega... (kek akan jadi wangi apabila dilebihkan mentega..)
pukul telur sehingga kembang
setelah telur dipukul kembang, masukkan susu pekat dan kacau rata...
masukkan esen vanila
kemudian, masukkan tepung gandum, soda bikarbonat dan baking power yg telah ditapis....
sapukan aluminium foil dengan sedikit mentega dan tuangkan ke dalam loyang... 

bakar pada suhu 170'c selama 1 jam..
siap untuk dimakan...

Sekian.... selamat mencuba yer kawan2... :)


No comments:

Post a Comment