SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Tuesday, May 3, 2011

Cemburu.....







Salam....

Disebabkan hari ni aku free.. aku nak bercerita skit topik hari ni...'Cemburu".....

Adakah aku seorang yg cemburu??? Secara jujurnya, ada tapi tak lah seteruk orang lain kot.... Hanya orang yg betul2 mengenali aku yg tau biler masanyer aku tgh cemburu..... tapi susah kot sbb aku jarang mempamerkan rasa cemburu pada orang lain.... yang penting cemburu aku adalah cemburu yang positif.....hihihihi.....

Perlu ker rasa cemburu ni??? Mungkin ada yg berkata ya dan tak kurang juga yg berkata tidak.... sebenarnya cemburu itu perlu tapi tidak melampaui batas... Cemburu itu la yg mengukur sejauh mana sayang nyer kita pada seseorang..... tetapi jika kita terlalu cemburu, ia akan melahirkan pelbagai sikap yang diluar kotak fikiran kita.......

Bila seseorang itu terlalu cemburu, fikiran itu akan sentiasa berfikiran negatif dan di situ la tindakan luar kawal akan berlaku...... So, sebagai manusia yg dianugerahkan akal dan fikiran oleh Allah..... jangan biarkan cemburu itu mengawal fikiran kita sebaliknya biarkan fikiran kita yang mengawal rasa cemburu itu. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan 'Cemburu itu buta'. Insya-Allah, jika kita tahu mengawal cemburu itu, kita akan sentiasa dapat berfikir dengan lebih baik....

Tapi sekiranya cemburu yang positif, ia sangat bagus dalam meningkat daya saing antara satu sama lain.... Jadikan seseorang sbg pesaing...... dan jadilah seorang pesaing yang sihat....

Sampai sini je lah celoteh ku untuk hari ini... Lain kali cerita lagi!!!

Salam .... >_<

No comments:

Post a Comment