SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Tuesday, July 19, 2016

ANAK BERHATI KEBAL.....


Assalamu'alaikum w.b.t..... 

Setiap kali antar anak dara ke sekolah, ader sajer tajuk citer yg kami bualkan... biasa la citer anak beranak...... anak dara ni mmg banyak mulut.... itupun dgn org2 yg dia kenal dan rapat jer.... 

Teringat citer tengahari tadi....


'Mama.... besar nanti, kakak nak beli umah mama dua.. ' sambil jari kiri menunjukkan 2 jari manakala jari telunjuk kanan nyer menunjuk2 ke arah perumahan teres yg tertinggal kat tepi jalan tu....

'kakak nak beli untuk mama jer?' tanya saya

'kakak nak beli utk nenek jugak !!!' jerit nyer sambil tersenyum

'untuk papa, kakak x nak beli ker?? kalau kakak beli untuk mama, kakak kena beli untuk papa sekali... x baik mcm tu...' kata saya...

'x nak !! x nak !! tu bukan papa kakak... kakak sayang mama.....' sambil tgnnyer memeluk erat pinggang saya....

Sejujurnya.... dari lubuk hati saya, saya sedih !! tp x tau nak buat mcm mana lg... anak dara ni mmg hati kebal... x pernah saya ajar anak2 utk benci dia... saya tau, perpisahan ini di usia dia masih kecil iaitu 3 tahun.... mungkin perpisahan ini banyak membuka mata dan hati dia.... saya x salahkan dia.... dia langsung tak mengendahkan bapa kandung dia sendiri.... aper lg yg perlu saya buat??

Setiap kali papa nyer tipon, hanya anak bujang yg akan bercakap... dia tetap keras hati utk tidak bercakap langsung dgn papa nyer.... saya tau, papa nyer sedikit kecewa... tetapi papa nyer x berhak utk rasa aper2 kerana mungkin dia telah melihat semua 'keadaan' yg terjadi..... dan dia nampak setiap titis air mata yg mengalir di pipi saya ini....

Saya x nak anak2 membenci papa nyer.... yg berpisah adalah saya dan bekas suami... anak2 tak berhak utk menjatuhkan hukum.... x pe la, bagilah dia masa untuk menerima keadaan ini perlahan2.... saya cuba utk faham.... anak dara ni x bleh langsung mendengar perkataan 'papa' langsung.... terus badmood dan berubah muka....

Yg tergelaknyer.... setiap kali saya ckp saya nak kawin, anak dara ni mesti ckp 'mama, kakak nak ayah jer.... kakak x nak papa !!! ' ha3..... besar betul angan2 dia.... sesungguhnyer dia anak yg baik walaupun kedegilan nyer betul2 ikut perangai saya.... hati kebal lagi !!!

Jadi anak yg baik yer, sayang...... In Shaa Allah, mama akan selalu jaga dan sayang kakak dan abg..... love you... muah3....

Sekian...



No comments:

Post a Comment