SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Monday, August 1, 2016

Dedikasi buat ayah - Hj Md Zahari bin Hj Hasan


Assalamu'alaikum w.b.t....

Al-Fatihah buat ayah tersayang yg telah kembali ke rahmatullah pada pagi Jumaat lalu, 29/07/2016 di kediaman kami pada pukul 8.15 pagi... Dedikasi khas buat ayah yg selalu ader dalam hati...



Ayah.....

Masih terdengar2 gelak ketawa ayah biler Isyak bergurau dgn ayah.... hujung minggu kiter gi jenjalan sama2... spent masa sama2... borak2... makan2.... ayah cukup suker biler dapat keluar dari umah.... nampak kegembiraan tu... mungkin dah lama dok terperuk dalam umah.... biler tanya nak gi mana?? ayah mesti jawab 'nak jalan2...' tersenyum Isyak melihat keletah ayah.... kadang2 biler keluar mana2 ngan mak ayah n  anak, Isyak mmg rajin upload kat fb.... bukan nak menunjuk2 tp ini la kenangan yg akan kiter rindu biler dia dah x de nanti.... setiap saat kehidupan adalah kenangan dalam hidup.... Isyak rindu nak tolak welchair ayah walaupun berapa berat pun ayah masa tu.... Isyak rindu nak gurau2 ngan ayah, nak cucuk2 pinggang ayah, nak bg ayah marah.... sbb masa ayah marah, Isyak bleh nampak yg ayah lebih agresif.... Isyak rindu nak dgr batuk2 ayah yg sering menggangu org lain makan.. Isyak rindu ayah !!!


Ayah......

Ayah dan mak adalah harta Isyak selain anak2 Isyak.... sebab tu, Isyak sehabis baik nak jaga ayah dan mak.... walaupun Isyak tau, Isyak bukanlah anak yg baik.... tapi Isyak ikhlas atas setiap tenaga dan keringat yg Isyak bagi sepanjang Isyak jaga ayah.... biler ayah masuk hospital sebelum puasa lepas, menggigil2 lutut Isyak biler doktor cakap harapan ayah mmg tipis... tapi Isyak kuatkan semangat demi mak... Isyak tak nak nangis depan mak tp rasa sayang nyer Isyak pada ayah, hanya Allah yg tau... tak mampu Isyak tahan2 airmata ni yg akhirnya kuar jugak masa kat hospital.... Isyak tau, mak mmg harapkan Isyak untuk jadi tulang belakang mak selain anak2 yg lain..... In Shaa Allah ayah, sebagaimana Isyak jaga ayah, mcm tu jugak Isyak akan jaga mak....


Ayah....

Masih teringat2 biler mak call Isyak bgtau yg ayah jatuh bilik air..... tak cukup langkah Isyak berlari tinggalkan ofis..... tiapkali tu, hati dah sampai dulu kat umah walaupun jasad masih memecut atas motor..... Isyak tinggalkan motor yg tak berkunci... berlari menaiki anak tangga.... kepala dok risau ayah terhantuk mana2.... doktor mmg dah pesan, dalam keadaan ayah dah strok, ayah tak boleh jatuh lagi... tp tenaga ayah dah makin berkurang.... setiap hari kerisauan sentiasa ader dalam hati....


Ayah....

Biler mak memilih utk membawa balik ayah ke umah, Isyak tau itu adalah keputusan yg tepat buat seorang isteri macam mak...... kalau pun Isyak di tempat mak, Isyak juga akan buat keputusan yg sama..... mak nak ayah selalu ader depan mata mak..... biarlah ayah menghabiskan baki2 hidup di samping isteri dan anak2 tersayang..... setiap hari, mak jaga ayah tanpa rasa lelah dan penat... mak mmg tabah !! mak begitu setia menjaga ayah tanpa rasa jemu..... segala keperluan ayah, emak jaga dgn penuh sempurna..... In Shaa Allah, ketabahan mak banyak mengajar Isyak tentang hidup.....


Ayah.....

Sejak ayah keluar hospital (dua minggu sebelum puasa), hampir setiap hari mak, Isyak dan anak2 serta adik beradik lain bergilir2 tido di kaki ayah.... x tau la sama ader ayah sedar atau tidak... kami takkan tinggalkan ayah bersendirian..... sbb tu, katil ayah mak alihkan ke ruang tamu.... senang utk tgk2 kan ayah bler mak masak kat dapur.... setiap hari pegi keje, setiap kali itu kami cium tgn ayah dan dapat melihat perkembangan ayah..... setiap kali tu Isyak pesan ngan ayah, 'ayah, kiter puasa sama2 yer.... kiter raya sama2 tau....' walaupun sebenarnyer saat itu mata berkaca, tp Isyak x nak airmata ini melemahkan semangat ayah.... melihat tubuh ayah yg makin susut, hati mmg sayu..... masih terlihat senyuman ayah biler Isyak tanyakan siapa Isyak.... ayah jawab perlahan ' Isyak..' Isyak tanya lagi 'Isyak anak saper??' ayah jawab 'anak ayah...' sambil ayah menuding2 jari pada dada ayah dan memegang dagu Isyak.... sumpah !!! Isyak rindu, ayah......


Ayah...

Isyak tau, ayah bertahan utk beraya dengan kitorang.... walaupun saat tu, nafas ayah dah mula sangkut2.... mak ingat, tekak ayah berkahak..... usaha mak cari ubat cairkan kahak sebab ayah dah mula tak lalu minum susu... setiapkali mak bg ayah susu, setiapkali mak menitiskan air mata..... tiada langsung makanan yg masuk dalam perut ayah membuatkan ayah dah makin kurus..... tp kami kuatkan semangat demi ayah.... dengan harapan, ayah bleh sihat seperti sediakala...



Ayah...

Tahun ni adalah Ramadhan dan Syawal kiter yg terakhir.... Isyak sempat memohon ampun dan maaf dgn ayah di atas segala keterlanjuran Isyak selama ini di pagi raya.... Isyak sempat mencium kedua2 pipi ayah dgn penuh rasa kasih dan sayang..... ayah gagahkan diri utk duduk masa tu, utk kiter sama2 meneruskan tradisi bersalam-salaman di pagi raya walaupun ayah hanya mampu duduk sekejap jer.... kiter bergambar bersama2 utk mengabdikan kenangan buat kali terakhir.... tahun depan tiada lagi tangan ayah yg akan bersambut.... hanya tangan mak....aper pun, Isyak redha ayah....


Ayah....

Galaskan tugas menjaga mak di bahu kitorang plak, ayah.... In Shaa Allah, Isyak akan jaga mak seperti Isyak menjaga diri Isyak sendiri.... ayah tenang2 di sana yer.... jangan gusarkan kami.... kami akan selalu sedekahkan Al-Fatihah dan bacaan Yassin buat ayah..... damailah ayah di sana.... hilanglah segala keperitan dan kesakitan yang ayah tanggung selama ini.... Allah sygkan ayah.... ayah meninggal pada hari baik dan dalam cuaca yg baik.... dan ayah menghembuskan nafas ayah yg terakhir juga dalam keadaan mudah dan meninggal di depan keluarga tersayang.... Allahu Akbar, bukan semua manusia diberi 'keistimewaan' ini..... Allah Maha Mengetahui segala kebaikan yg ayah dah buat..... Semoga ayah dihimpunkan di kalangan org2 yg soleh..... ternampak2 di mata Isyak saat ayah 'pergi' buat kali terakhir..... Ya Allah, saat yg tak mampu aku lupakan.....

* Bagi yg membaca..... mari lah sama2 kiter sedekahkan Al-Fatihah buat ayah saya, Hj Md Zahari bin Hj Hasan...... semoga dipermudahkan perjalanannya di sana..... Amin...






Sekian.....



No comments:

Post a Comment