SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Monday, August 31, 2015

J.A.N.D.A

As-salam...

Biler sebut jer perkataan JANDA... semua lelaki pasti tersenyum kecil... naper yer... seronok yer perkataan tu?? aper la istimewa sgt seorang janda ni.... berbanding plak ngan pompuan... semua pompuan x suker pd janda dan memandang rendah pada status ni... hina sgt ker taraf seorang janda di mata korang... adakah seorang janda tidak diberi hak utk hidup bahagia macam org lain...

Sejujurnyer saya tak suker dipanggil janda atau nama lain Mak Jan atau Miss J... saya lebih selesa dipanggil ibu tunggal... mcm sedap jer didengar... saya tak minta untuk jadi janda... kalau la saya tau ini gelaran yg harus saya pikul, awal2 dulu saya tak kawin... tanya la mana2 wanita pun, tiada saper berkehendakkan gelaran ni... teringat masa awal2 'keputusan' ini dibuat... seorang kawan baik bertanyakan saya, 'awak tak takut ke dapat gelaran janda??'.... demi Allah, saya sedikit pun x terfikir tentang 'gelaran' itu... yg saya fikirkan hanyalah cara utk meneruskan kehidupan di masa2 mendatang...

Selagi kiter percaya pada Qada' dan Qadar Allah, berpegang pada niat asal kiter, In Shaa Allah, Allah akan bantu... mungkin di mata korang, janda itu level nyer paling rendah kerana ditinggalkan suami... ibarat 'sampah' yg tidak berguna lg... tp, ketahuilah kenapa perkara itu terjadi... kenapa semua kesalahan harus diletakkan di bahu seorang janda... yer !! saya mengaku, mungkin ader segelintir janda2 telah merosakkan imej seorang wanita... hingga membuatkan org2 di luar sana membuat andaian bahawa janda ni murah harga dirinyer... sorry, tak semua mcm tu yer !!! masih ader lg janda yg masih mempertahankan maruah diri agar tidak terjebak dgn perkara2 yg tidak baik...

Sesekali cuba letakkan diri korang pd wanita2 janda mcm kitorang.... rasa terasing sgt !! nak isi borang, biler nak kena 'tick' pada status, rasa malu sgt... biler org tanya 'mana suami??'... nak berkawan ngan mana2 lelaki pun segan... dpt laki muda, org mengata... dapat lelaki tua pun, org mengata... rasa hina sgt2... tolong la beri ruang pd kami2 ni... kitorang pun manusia juga... kitorang juga perlukan seorang lelaki dalam hidup... tp kalau setiap inci cerita kitorang dipertikaikan, aper lagi yg perlu kitorang buat utk puaskan hati semua org... biler korang menidakkan 'status' kitorang, maknanyer korang juga menidakkan kuasa Allah...

Untuk kaum2 lelaki terutamanyer suami org, jgnlah sesekali mempermainkan hati2 perempuan mcm kitorang... beri harapan, beri kasih syg, beri segala-gala nyer dan akhirnya tinggalkan... sepatutnya bimbing dan bantu kitorang utk jadi lebih teguh dan kuat utk teruskan hidup... ini tidak !! semuanyer nak amik kesempatan... kalau syg, 'ikatlah' baik2... ader tu, sampai jadikan janda2 ni sebagai perempuan simpanan mereka... teruk nyer mentaliti mcm ni...

Saya tau, ader jugak anak2 dara yg x kisah pun dpt gelaran ni andai perkahwinan yg dibina mereka hancur..... Ya Allah, aper la yg seronok nyer jd janda ni... kalau dari segi 'pengalaman', itu saya akui.... tp dr segi lain, saya x nampak lg setakat ni... x yah la jd janda, banyak rintangan yg korang kena hadap.... hanya org yg sabar jer bleh tempuh keadaan ni...

Tak semua wanita minta pengakhiran hidup mcm ni... hati dan diri saya ini tak pernah putus berdoa agar dipertemukan dgn lelaki yg baik dan mampu menjadi imam saya di samping menjaga dan membimbing saya dan anak2 dgn baik.... moga Allah mendengar doa saya ni... yg baik itu dtgnya dari Allah....

Sekian...



No comments:

Post a Comment