SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Tuesday, June 25, 2024

Kembali lagi..

 Hai, Assalamu'alaikum semua...

Hampir 8 tahun tidak menulis blog ni... macam2 kisah terjadi... semua menjadi lipatan sejarah yg akan saya simpan kemas2 dalam diri ni... 8 tahun mendiamkan diri ni cukup utk saya jadi lebih bertenang dan menghayati pengertian hidup dgn lebih dalam..

Menjadi seorang yg matang bukan mudah... ada perkara yg perlu ambil tahu dan tak perlu ambil tahu... ada perkara yg perlu dibicarakan dan ada perkara yg perlu kita diam.. sekarang lebih banyak mendiamkan diam dari ligatnya berbicara.. mengecilkan ruang pergaulan demi menghayati sisa2 hidup yg masih tertinggal.. untuk menikmati erti hidup dgn lebih tenang dan sabar..

Anak2 pun dah besar skang... dah jadi anak bujang dan anak dara pun... tekanan hidup pun dah makin kurang... lebih seronok melakukan perkara2 yg memuaskan hati sendiri... tak tahu kenapa tiba2 teringat blog yg lama dah ditinggalkan ni... rasa macam nak menulis sesuatu... jari jemari ni macam ringan sgt ari ni.. tu yg tetiba nak coretkan sesuatu..

Tahun 2016, kehilangan ayah buatkan saya agak down.. emosi saya terbawa sama.. kemudian tahun 2021, saya  kehilangan adik bongsu akibat sakit buah pinggang... tahun 2022, mak menyusuli adik bongsu... sekali lagi saya diuji spt ayah... mak dan ayah menghembuskan nafas terakhir depan mata saya sendiri... dia punya trauma dan teringat2 tu, x dapat digambarkan... masih terbayang2.. rasa mcm mimpi.. tu yg terus tak de mood nak menulis kat blog ni.. 

Allah syg saya... Sekali lagi saya diuji, tahun 2024 ni saya kehilangan adik no.5 akibat komplikasi hati, buah pinggang dan jantung.. adik yg tinggal dengan saya, yg sakitnya di depan mata kita hari2.. adik yg saya suap makannya sebelum beberapa jam dia menghembuskan nafasnya... hati mana x remuk... hati mana yg tak terkesan... 

Diri ni dah semakin berusia... atau bahasa kasarnya, dah TUA.. dah mula kurangkan cinta dunia dan perlahan2 berubah untuk persiapan ke 'sana'... semoga dilancarkan segala perjalanannya.. Allah Maha Mengetahui segalanya... 

Semoga kita sama2 berbahagia dgn cara hidup sekarang... kurangkan berfikir benda yg tak patut2... kita kejar akhirat ok... 

Assalamu'alaikum...

No comments:

Post a Comment