SELAMAT DATANG

Blog ni hanya sekadar luahan rasa jer.... saya menulis atas dasar pengalaman saya selama mengharungi hidup ni ... Jika ader yg terasa pada kata2 yg ditulis, saya mohon maaf.. tak terlintas dihati ni utk mengutuk, mengata mahupun aper sahaja... Saya cuma manusia biasa....Anggap ni cuma bacaan ringan yer... Terima kasih sbb mengikuti blog saya ni.....:P

Friday, August 2, 2013

biler raya....

As-salam....

Sedar tak sedar, hari raya dah nak dekat dah.... tahun ke-2 saya meraikan bersama anak2 kesayangan..... saya semakin terbuka dan tidak memikirkan hari2 yg lepas... syukur Alhamdulillah, Allah beri kekuatan dan kesabaran yg tinggi pada saya.... dah x nak dgr citer2 sedih sbb dah mood raya ni.... tp tu la, biler raya jer.... :(

Seperti hari raya tahun lepas, tahun ni kejadian yg sama juga terjadi... dia melepas 'tanggungjawab' ke atas bahu saya lg.... utk memikirkan dan mencari sendiri keperluan anak2 biler raya menjelang... tp disebabkan teringat pesan mak, 'anak ni, ader rezeki masing2', saya diamkan dan beralah... moga2 dia 'senang' buat kami anak beranak mcm ni.... dan alhamdulillah, saya dapat menyediakan keperluan mereka terdaya yg saya mampu.... dan ditambah dari pemberian adik2 dan ipar duai... tima kasih sgt2 !! moga2, Allah melimpahkan rezeki yg tak terhingga buat kalian.... hari raya, kegembiraan utk anak2.... keperluan anak2 diutamakan... saya seperti biasa jer...

Biler mengenangkan pagi raya nanti, saya teringat tahun lepas.... kanak2 seusia Syafiq dibawa oleh ayah masing2 ke masjid utk sembahyang raya.... itu sebenarnya 'tanggungjawab' seorang ayah kepada anak lelaki... tp di mana 'dia'?? jgn biarkan hati anak kecil itu merasai 'kekurangan' itu.... anak kecil ni x bersalah.... tolong jgn cipta 'jurang' itu.... jurang yg akan menjarakkan hubungan seorang anak.... anak kecil ini perlukan 'kawan lelaki' utk membesar bersama....

Tetiba teringat pesanan 'dia' pada si anak.... yg 'dia' x bleh beraya ngan anak2 tahun ni... motif?? saya cuba bertolak ansur sekiranya anak2 diambil mengikut giliran ... tahun ni beraya dgn saya... tahun depan beraya dgn dia...(walau hakikatnya saya tak mampu beraya tanpa anak2 di sisi saya).... tp biler dia dah awal2 ckp mcm tu pd Syafiq, tergambar muka kecewa syafiq.... dia x pernah tau biler anak menangis, dia x pernah tau biler anak sakit, dia x pernah tau biler anak perlukan 'dia'... dan dia x kan pernah amik tau..... x pe lah, selagi  saya bernyawa di muka bumi Allah ni... saya cuba beri yg terbaik buat anak2.... biarlah saya yg menjadi 'bapa' mereka.....

In Sha Allah, saya akan pastikan anak2 bergembira pada hari raya nanti seperti tahun lepas.... kegembiraan mereka adalah kebahagiaan saya.... saya nak, mereka juga bangkit dan kuat seperti saya.... belajar utk menerima keadaan sekeliling yg mungkin akan menyekat atau menghimpit perasaan mereka....

Aper pun jadi, biarkanlah ianya terjadi.... yg penting, kiter nak happy2 sambut raya ni kan?? so, bergembiralah seikhlasnyer....

Ok lah.... sekian...

* Allah dgr doa saya dan bukakan pintu hati dia utk belikan skit kelengkapan anak2.....

No comments:

Post a Comment